اطلاعات تماس

اصول مهم در طراحی نمای خارجی ساختمان
فهرست مطالب

ارائه خدمات طراحی باغ ویلا ، بازسازی و دکوراسیون داخلی

از اصول مهم در طراحی نمای خارجی ساختمان می توان به استفاده از متریال مرغوب، بهره مندی از معماران متخصص، نورپردازی عالی، قابلیت اجرای نما و … اشاره کرد. قطعا این موارد باید در اجرای تمام سبک ها رعایت شوند چون زیربنای کار شناخته می شوند. در این مطلب قصد داریم علاوه بر پرداختن به اصول مهم در طراحی نمای خارجی ساختمان، به معرفی سبک های مختلف نیز بپردازیم.

طراحی خارجی چیست ؟

آگاهی از اصول مهم در طراحی نمای خارجی ساختمان به شما کمک می کند تا پروژه را با کیفیت بهتری به انجام برسانید. دیدن نمای ساختمان همانند دیدن یک فرد غریبه در نگاه اول است. چه عواملی باعث می شود تا از دیدن این فرد احساس خوشایندی را تجربه کنید و انرژی مثبت بگیرید؟ قطعا نکاتی مانند تعادل، تقارن، تناسب رنگ ها و … این احساس را در شما ایجاد می کند. رعایت اصول مهم در طراحی نمای خارجی ساختمان نیز مصداق همین موضوع می باشد. مشتریانی که برای خرید خانه مراجعه می کنند ابتدا نمای خارجی ساختمان را می بینند. طراحی نورپردازی ساختمان، رعایت اصول طراحی نمای مدرن، اصول طراحی نمای رومی و … همگی در تصمیم گیری مشتری تاثیرگذار هستند. اما اهمیت دادن به این موارد صرفا برای جلب مشتری نیست. بلکه این مساله می تواند به زیباسازی منطقه و شهر نیز کمک کند.برای آشنایی بیشتر یا طراحی خارجی وارد این لینک شوید.

اگر به دنبال اجرای نمای خارجی برای ساختمان خود هستید باید به شرکت های معماری مراجعه کنید. اغلب این شرکت ها علاوه بر طراحی نمای خارجی، در زمینه بازسازی و دکوراسیون داخلی نیز فعالیت می کنند. همچنین طراحی باغ ویلا، بازسازی خانه های کوچک و بزرگ و .. همگی جزو فعالیت های اصلی این شرکت ها محسوب می شوند. اگر قصد دارید با مراجعه به شرکت های معماری اقدام به استعلام قیمت طراحی و اجرای  دکوراسیون داخلی منزل کنید پیشنهاد ما شرکت ” رستا شریعت ” است. این شرکت با سازمان ها و نهادهای مختلف از جمله شهرداری تهران نیز همکاری کرده و مناظر شهری گوناگونی را نیز طراحی و اجرا کرده است.

اصول طراحی نمای ساختمان

تقارن

تقارن بهترین راه برای ایجاد توازن می باشد. البته نیازی نیست که همیشه در طراحی نمای ساختمان، تقارن را رعایت کنید اما رعایت توازن الزامی است. در برخی از نماها مانند نمای مدرن، تقارن هیچ مفهومی ندارد. زیرا از خطوط منحنی و چند ضلعی استفاده می شود. اما نماهای رومی یا کلاسیک باید کاملا متقارن ساخته شوند. یکی از مهم ترین اصول طراحی ساختمان اداری نیز توجه به تقارن می باشد. زیرا ساختمان های اداری باید ظاهری رسمی تر از ساختمان های مسکونی، تفریحی و تجاری داشته باشند.

اصول مهم در طراحی نمای خارجی ساختمان

رنگ و بافت

از دیگر اصول مهم در طراحی نمای خارجی ساختمان توجه به رنگ و بافت می باشد. قطعا شما نمی توانید از هر نوع رنگی برای نمای خارجی ساختمان استفاده کنید. زیرا متریال بکار رفته در آن مختلف است و هر کدام از آن ها دارای رنگ های مشخصی می باشند. از اصول طراحی پلان مسکونی می توان به این نکته اشاره کرد که باید بافت ساختمان های اطراف را نیز در نظر بگیرید. به طور مثال اگر منطقه شما از بافت مدرن پیروی می کند بهتر است که شما هم همین سبک را انتخاب کنید.

پیوستگی و انسجام

هنگامی که مقابل یک ساختمان می ایستید و نمای خارجی آن را مشاهده می کنیم باید در کل اجزای آن پیوستگی را احساس کنید. پیوستگی از طریق شکل، فرم و بافت دیده می شود و باید میان طبقات مختلف و اجزای آن دیده شود. ساختمان هایی که از این اصل پیروی نمی کنند نه تنها هیچ جذابیتی برای مشتریان ایجاد نمی کنند بلکه چهره شهر را نیز زشت می کنند.

ریتم

زمانی که از واژه ای به نام ریتم استفاده می کنیم اغلب افراد به یاد موسیقی می افتند. در حالی که ریتم می تواند در سایر عناصر از جمله بخش های مختلف نمای ساختمان نیز دیده شود. ریتم یکی از مهم ترین اصول مهم در طراحی نمای خارجی ساختمان محسوب می شود و در معماری جایگاه ویژه ای دارد. هر کدام از اجزای ساختمان باید به نحوی در کنار یکدیگر قرار بگیرند که از یک ریتم یا روند پیروی کنند. در غیر این صورت شاهد از بین رفتن انسجام میان عناصر آن خواهیم بود.

عنصر شاخص

منظور از عنصر شاخص برجسته کردن یک المان است. هنگامی که یک المان برجسته شود و توجهات را به خود جلب کند باعث می شود که توجه افراد به سایر بخش ها نیز جلب شود. عنصر شاخص در طراحی دکوراسیون داخلی نیز  مورد استفاده قرار می گیرد که بسیاری از معماران از آن به عنوان نقطه کانونی یاد می کنند. با ایجاد نقطه کانونی باعث می شویم که توجه افراد به المان های اطراف آن نیز جلب شود.

سادگی

هنگامی که از اصول مهم در طراحی نمای خارجی ساختمان صحبت می کنیم این تصور اشتباه در ذهن افراد ایجاد می شود که طراحی نمای ساختمان امری پیچیده و دشوار است. در حالی که بخش عمده ای از طراحی شامل سادگی می باشد. بهره مندی از متریال یکدست در عین تنوع، انتخاب شکل و فرم مناسب و … به سادگی نمای ساختمان کمک می کند.

کلام آخر !

تمام معماران حرفه ای و کاربلد در هنگام طراحی نمای خارجی ساختمان پارامترهای مهمی را در نظر می گیرند. به طور مثال به شرایط اقلیمی توجه می کنند. زیرا شرایط اقلیمی تعیین می کند که شما اجازه انتخاب کدام مصالح را برای نما دارید. مناطقی که مرطوب هستند باید از متریال مقاوم تری نسبت به مناطق گرمسیری استفاده کنند. در تمام مراحل اجرای نمای ساختمان باید سلیقه کارفرما نیز مدنظر قرار بگیرد. اما توصیه می کنیم سلیقه او با مشورت و همراهی معمار باشد. به طور مثال برخی از کارفرمایان نمی دانند که سبک نمای خارجی باید با سبک طراحی داخلی ساختمان یکی باشد. ساختمان هایی که از طراحی دکوراسیون مدرن برخوردار هستند نمی توانند از نمای خارجی کلاسیک استفاده کنند. توجه داشته باشید که نورپردازی نمای خارجی ساختمان نیز امری مهم و ضروری است. زیرا ساختمان باید در شب قابل رویت باشد.

Rate this post

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *