اطلاعات تماس

قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل

با گروه رستا دیزاین

طراحی دکوراسیون داخلی منزل به شما کمک می کند تا یک خانه شیک و جذاب داشته باشید. اگر طراحی دکوراسیون منزل شما قدیمی شده است و قصد طراحی جدید را دارید، بهتر است هرچه سریع تر اقدام کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا با موضوع جذاب قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل بیشتر آشنا شویم.

قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل
قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل

قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل چگونه تعیین می شود؟!

قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل بر اساس عوامل مختلفی تعیین می شود و نمی توان گفت که هزینه طراحی و اجرای دکوراسیون در خانه های مختلف یکسان می باشد زیرا متراژ هر خانه ای متفاوت می باشد و مسلما طراحی هم متفاوت خواهد بود. طراحی دکوراسیون با توجه به سبک مورد پسند افراد صورت می گیرد و همین موضوع باعث می شود هزینه ها با هم متفاوت باشند.

برای اطلاع از قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل می توانید با گروه معماری رستادیزاین در ارتباط باشید.

قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل

طراحی و اجرای دکوراسیون را به افراد متخصص بسپارید

طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی یک کار کاملا تخصصی می باشد و اگر طراح شما تجربه و دانش کافی را نداشته باشد، نمی تواند به درستی کار خود را انجام دهد و رضایت شما را جلب کند. طراحی داخلی ساختمان باید مطابق با سلیقه صاحب خانه و همچنین اصول پیاده سازی شود.

قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل
بازسازی و دکوراسیون داخلی

ما بهترین تجربه را در اختیار شما قرار می دهیم

بازسازی و دکوراسیون داخلی

مراحل طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل

شناخت و انتخاب طراح دکوراسیون داخلی

برسی و شناخت هدف دکوراسیون داخلی

تحلیل و تحقیق شرکت های طراحی دکوراسیون

مشخص کردن ضرورت های طراحی دکوراسیون داخلی

تحلیل بررسی چیدمان اصولی در دکوراسیون داخلی 

مشخص کردن نقطه کانونی طراحی دکوراسیون داخلی

رعایت حریم های و تفکیک فضای طراحی

انتخاب بهترین و درست ترین متریال 

انتخاب رنگ مناسب فضا

نورپردازی دقیق و مناسب

قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل
قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل

هدف از دکوراسیون داخلی منزل

دکوراسیون داخلی با توجه به هر مکان هدفی متفاوت را دنبال میکند. به طور مثال طراحی و دکوراسیون داخلی فروشگاه ها و مغازه ها با هدف جذب مشتری و فروش بیشتر صورت میگیرد، یا در محیط های اداری باعث بهبود و بالا رفتن انرژی کارمندان میشود.اما دکوراسیون منزل با هدف ایجاد محیطی گرم، صمیمی و آرامش بیشتر و همچنین برخورداری از محیطی شیک و زیبا، صورت میگیرد.

قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل
قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل

آیا افزایش قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل در سال 1403 وجود دارد؟

عوامل زیادی هستند که روی قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل تاثیر دارند و قطعا به دلیل تورم در ایران ، افزایش قیمت وجود دارد.

تعداد کارهای خدماتی مثل نصب سرویس بهداشتی ، نصب کاغذ دیواری از عوامل تاثیر گذار روی قیمت اجرای دکوراسیون داخلی است که علاوه بر این ،انتخاب متریال در هزینه کار خدماتی تاثیرگذار می باشد مثلا برای نصب سرویس بهداشتی خارجی ، نصاب ، اجرت بیشتری می گیرد.

قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل

اطلاع از قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل به افراد کمک می کند تا بتوانند بودجه بندی بهتری برای بازسازی خانه خود در نظر بگیرند. قطعا زیبایی یکی از دغدغه های افراد به حساب می آید و اغلب آن ها تمایل دارند محیط زندگی شان زیبا و دلنشین باشد. عوامل مختلفی بر قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل تاثیرگذارند که در این مطلب به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل موثر بر قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل کدامند؟ این سوالی است که در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد. شاید برای شما هم پیش آمده که با صرف هزینه زیاد و تعویض کاغذی دیواری، رنگ آمیز منزل، تهیه لوکس ترین وسایل و … احساس می کنید که خانه تان به زیبایی دلخواه نرسیده است. این موضوع تنها یک دلیل دارد و آن هم عدم استفاده از دکوراتو یا طراح داخلی منزل است. قطعا شرکت هایی که در زمینه طراحی بازسازی و دکوراسیون داخلی، بازسازی خانه های کوچک و ویلایی، طراحی باغ ویلا فعالیت می کنند به خوبی با اصول طراحی آشنا هستند و می دانند که باید از چه عناصر یا المان هایی استفاده کنند. بدون شک هزینه، عامل مهمی در تمایل یا عدم تمایل افراد به بازسازی و تغییر دکوراسیون داخلی منزل می باشد که ما در این بخش به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت.

طراحی دکوراسیون داخلی منزل صرفا مختص به بخش های خاصی از خانه نیست. به طور مثال شما نمی توانید تنها اتاق نشیمن یا پذیرایی را بازسازی کنید. البته کسانی هستند که این کار را انجام می دهند اما نتیجه آن مطلوب نخواهد شد. زیرا سبکی که برای بازسازی مورد استفاده قرار می گیرد ممکن است با سبک حال حاضر خانه مطابقت نداشته باشد و همین امر جلوه خانه را نازیبا کند. بازسازی تمام بخش ها از عوامل موثر بر قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل محسوب می شود اما با انجام راهکارهایی می توان باعث کاهش هزینه ها شد.

نقشه داخلی

یکی از نکات مهمی که در طراحی دکوراسیون داخلی منزل اهمیت دارد و می تواند بر قیمت آن تاثیر مستقیمی داشته باشد نحوه تشخیص پلان ها و جداسازی آن هاست. نقشه داخلی منزل باید به شیوه ای طراحی شود که از نظر چیدمان مبلمان و وسایل بتوانید تنوع اساسی ایجاد کنید. در این صورت است که می توان ادعا کرد نقشه مذکور ایده آل است و رضایت افراد را جلب می کند.

نور محیط

قطعا نور از مهم ترین المان ها در طراحی دکوراسیون داخلی منزل به شما می رود. اگر شما از بهترین و زیباترین متریال در ساختمان استفاده کرده باشید اما نور کافی برای مشاهده آن ها وجود نداشته باشد خانه جلوه خاصی پیدا نمی کند و تمام زحمات شما از بین می رود. نورپردازی باید به شیوه ای اصولی انجام شود و زاویه تابش و نحوه اجرای آن دقیق باشد. نورپردازی اصولی می تواند محیط را بزرگ تر یا کوچک تر از آنچه که هست نشان دهد. در طراحی امروزی، از نورپردازی به طور مخفی استفاده می شود.

رنگ

واقعیت این است که رنگ ها تاثیر مستقیمی بر روح و روان افراد می گذارند. اگر می خواهید از مشاهده رنگ های موجود در خانه احساس آرامش کنید باید از رنگ های ملایم یا خنثی استفاده کنید. در حال حاضر برای پوشش دیوارها می توان از کاغذ دیواری، رنگ آمیزی، دیوارکوب و … استفاده کرد. قیمت کاغذی دیواری نسبت به رنگ آمیزی گران تر است و می تواند قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل را افزایش دهد.

قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل و دستمزد به دکوراتو

دستمزدی که به دکوراتورها پرداخت می شود از عوامل مختلفی نشات می گیرد. به طور مثال مکان و موقعیت پروژه مهم است. شرایط آب و هوایی، دوری و نزدیکی مسافت به پروژه، هزینه جابجایی و … می تواند دستمزد دکوراتور را افزایش دهد. اگر ملک شما در شمال شهر قرار گرفته باشد هزینه طراحی دکوراسیون داخلی آن نسبت به ملک های پایین شهر بیشتر است.

اگر ساکن شهرستان هستید و می خواهید از خدمات بومی دکوراتورهای همان ناحیه استفاده کنید هزینه شما کاهش پیدا می کند. اما اگر تمایل دارید از خدمات پایتخت بهره مند  شوید و طراحی ویژه ای برای خانه خود در نظر بگیرید باید هزینه بیشتری بپردازید.

تمام شرکت های بازسازی خانه با مشتریان خود قرارداد امضا می کنند. نوع قرارداد عامل مهم دیگری در قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل محسوب می شود. در صورتی که بخواهید از شرکت مشاوره بگیرید قراردادهای 1 الی 2 ساعته مناسب خواهد بود. اما در صورتی که بخواهید امر طراحی و بازسازی را به آن ها بسپارید باید مدت زمان قرارداد طولانی تر باشد.

نوع طراحی اهمیت زیادی دارد. کسانی که تمایل دارند کمد دیواری های ویژه ای برای خانه خود طراحی کنند باید بودجه بیشتری در نظر بگیرند. زیرا این نوع از طرح ها توسط افراد حرفه ای انجام می شود که دستمزد بالاتری را دریافت می کنند.

از عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت دستمزد طراحان داخلی

تمام مواردی که به آن ها اشاره کردیم از عوامل تاثیرگذار بر قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل محسوب می شود. اما به جز موارد مذکور می توان انتظار داشت که تورم و وضعیت اقتصادی کشور نیز عامل مهمی در این امر به شمار رود.

به جز تورم می توان به تعداد خدماتی اشاره کرد که شما از طراحان داخلی دریافت می کنید. به طور مثال اگر شما بخواهید علاوه بر نصب پرده و کاغذ دیواری، نصب پارکت را هم انجام دهید هزینه و دستمزد طراحی داخلی افزایش پیدا می کند. زیرا هر کدام از خدمات مذکور ممکن است به چند روز یا چند هفته زمان بیشتر نیاز داشته باشند.

چگونه می توانیم قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل را کاهش دهیم؟

مهم ترین کاری که می توانید برای کاهش هزینه ها انجام دهید این است که نیازی نیست به سراغ لوازم و متریال گران قیمت بروید. شما می توانید از میان لوستر، کفپوش، پرده، کاغذ دیواری و …. به سراغ قیمت های متوسط و ارزان تر بروید. اما فراموش نکنید که این موضوع به معنای خرید متریال بی کیفیت نیست. بلکه شما باید کیفیت و کمیت را به طور همزمان در نظر داشته باشید.

برخی از افراد تصور می کنند که بهره مندی از خدمات شرکت های معماری و بازسازی، برای آن ها هزینه زیادی دارد. اما اگر از نظر تخصصی آن ها بهره مند شوید به خوبی متوجه می شوید که بعد از پایان پروژه، صرفه جویی زیادی در هزینه های شما شده است. زیرا تمام افراد دارای هنر طراحی دکوراسیون نیستند و بسیاری از اصول را نمی دانند. از دیگر روش های کاهش هزینه ها این است که تا حدامکان، کارهای ساده را خودتان انجام دهید. به طور مثال تعویض روکش و برچسب کابینت، تعویض شیرآلات، تعویض پرده و … همگی باعث کاهش هزینه های شما خواهد شد.

نکاتی در مورد طراحی داخلی با پرداخت کمترین هزینه

  • هیچ نیازی نیست که شما تمام دیوارهای خانه را کاغذ دیواری کنید. بلکه می توانید تنها دیواری را انتخاب کنید که بیشتر از سایر دیوارها در معرض دید قرار گرفته است.
  • ایجاد تعادل و زیبایی در خانه کار دشوار و پیچیده ای نیست. به طور مثال اگر خانه شما از رنگ آمیزی سرد برخوردار است و فضا بی روح نشان داده می شود می توانید با استفاده از عناصری مانند چوب، گل و گیاه و … به ایجاد تعادل کمک کنید.
  • توصیه می کنیم چیدمان هر اتاق را منحصر به فرد انتخاب کنید. تنوع و استفاده از تم ها و رنگ های گوناگون زیبایی بیشتری به خانه شما می دهد و در بسیاری از جوانب باعث کاهش هزینه ها خواهد شد.
  • از مهم ترین عوامل کاهش قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل این است که از مد پیروی نکنید. زیرا تبعیت از مد شما را در یک چرخه پایان ناپذیر گرفتار می کند و شما نیاز دارید که دائما دکوراسیون خود را بروز کنید.

برای نورپردازی می توانید از چراغ هایی با نور موضعی استفاده کنید و سیستم نورپردازی وسیعی را اجرا نکنید.

نورپردازی تا چه میزان در قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل تاثیرگذار است؟

در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل از عناصر مختلفی استفاده می کنیم. برای اینکه این عناصر دیده شوند باید نورپردازی را جدی بگیریم. کیفیت نور در هر بخش از فضای داخلی خانه با یکدیگر متفاوت است. به طور مثال نوری که در اتاق نشیمن اجرا می شود متفاوت از نوری است که در اتاق خواب بکار می رود.

نشیمن

نوری که در اتاق نشیمن اجرا می شود شامل سه نوع متمرکز، عمومی و محدود است. نورپردازی عمومی همان نوری است که از سقف ساطع می شود. نورپردازی متمرکز نوری است که به طور خاص بر روی یک نقطه تابیده می شود و نور محدود همان نوری است که به طور مشخص برای روشن کردن یک ناحیه در تاریکی ایجاد می شود. بهتر است در نشیمن از هر سه نور استفاده کنیم تا زیبایی محیط افزایش پیدا کند.

آشپزخانه

آشپزخانه یکی از ارکان مهم در طراحی دکوراسیون داخلی منزل می باشد که باید به نورپردازی آن توجه ویژه ای شود. بهتر است از نورپردازی متمرکز در بخش سینک ظرفشویی استفاده شود. به نحوی که این دقیقا بالای ظرفشویی و در زیر کابینت ها قرار بگیرد. اگر تمایل دارید هزینه ها را کاهش دهید می توانید سینک ظرفشویی را روبروی پنجره نصب کنید تا از نور طبیعی بهره مند شوید..

سرویس بهداشتی

هدف از نورپردازی در سرویس بهداشتی ایجاد حس آرامش در افراد است. میزان نور باید به قدری باشد که افراد بتوانند تصویر خود را با وضوح مشاهده کنند. برای ایجاد زیبایی در این مکان می توانید از دیوارکوب های آنتیک، آویزهای هنری، چراغ های لوله ای و … استفاده کنید.

اتاق خواب

نورپردازی در اتاق خواب باید به شیوه ای باشد که درخشش زیادی نداشته باشد و باعث ایجاد آرامش در افراد شود. اگر نورپردازی در این مکان به درستی انجام شود سبب خواب راحت در افراد خواهد شد. توصیه می کنیم از یک آباژور برای مطالعه کمک بگیرید و یا یک منبع نوری جداگانه در بخش فوقانی تخت تعبیه کنید. این کار در شرایطی انجام می شود که دو یا سه نفر به طور همزمان در یک اتاق ساکن هستند و نمی خواهند برای یکدیگر مزاحمت ایجاد کنند.

هزینه طراحی داخلی پروژه چیست ؟

همان طور که می دانید شغل طراحی دکوراسیون داخلی جزو مشاغل خدماتی محسوب می شود. برای مشاغل خدماتی نمی توان تعرفه دقیقی اعلام کرد. زیرا قیمت آن به عوامل مختلفی بستگی دارد که هر کدام از آن ها را مورد ارزیابی قرار دادیم. اغلب شرکت های معماری و بازسازی برای طراحی و اجرای دکوراسیون در هر بخش از خانه، از پیمانکاران متخصص کمک می گیرند. به طور مثال در نصب کفپوش و پارکت از متخصص همان کار و برای نصب کاغذ دیواری، نورپردازی، رنگ آمیزی و … از پیمانکاران همان حوزه استفاده می کنند. بر همین اساس قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل امری متغیر است.

هزینه طراحی داخلی به روش روستیک

منظور از سبک روستیک همان سبک روستایی است که از عناصری مانند چوب، حصیر و … در طراحی آن استفاده می شود. از مهم ترین ویژگی های این سبک طبیعی بودن، آزاد بودن از قید و بند خطوط و … می باشد. بسیاری از لوازماتی که در طراحی سبک روستیک مورد استفاده قرار می گیرند کار دست می باشند و به همین دلیل می توانیم سبک روستیک را نوعی سبک ارگانیک بنامیم.

معمولا سبک روستیک باعث ایجاد حس آرامش در خانه خواهد شد و محیطی دلنشین و دنج را ایجاد می کند. استفاده از مبل های ساده، بهره مندی از بافت های طبیعی مانند چوب، سنگ، پارچه هایی مانند کرباس، رنگ های طبیعی مانند طلایی و قهوه ای و … همگی سمبل سبک روستیک هستند. این سبک در هر محیطی قابل اجراست و هیچ محدودیتی در آن وجود ندارد.

هزینه و بودجه ای که برای اجرای این طرح در نظر گرفته می شود به عناصر بکار رفته در محیط بستگی دارد. به طور مثال اگر می خواهید تمام عناصر کار دست باشد و تمام بخش های خانه را به این شیوه طراحی کنید باید بودجه بیشتری در نظر بگیرید. اگر در پرداخت هزینه محدودیت دارید توصیه می کنیم از عناصر روستیک به طور پراکنده در دکوراسیون استفاده کنید.

هزینه طراحی داخلی به روش شیکر

در شبک شیکر شاهد این هستیم که عملکرد وسایل اهمیت زیادی پیدا می کنند و در واقع مهم تر از هر چیز دیگری هستند. مبلمانی که در این سبک مورد استفاده قرار می گیرند از ظاهری ساده برخوردارند و معمولا از چوب ساخته می شوند. در سبک شیکر از تزئینات پیچیده استفاده نمی شود و به جای آن از راه حل های خلاقانه بهره برده می شود. به طور مثال میزهای تاشو، فرم های چند منظوره، کشوهای متعدد همگی از نشانه های سبک شیکر محسوب می شوند. مهم ترین عاملی که قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل به سبک شیکر را تعیین می کند استفاده از مصالح و متریال مورد نظر می باشد. اگر بخواهید از چوب درختانی مانند کاج، گیلاس، افرا و … استفاده کنید قطعا هزینه های شما افزایش پیدا خواهد کرد.

هزینه طراحی داخلی به روش ایرانی

سبک هایی که در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرند نوعی بازتاب از فرهنگ و تاریخ آن سرزمین است. دکوراسیون ایرانی هم نشات گرفته از مذهب، اصالت و فرهنگ سرزمین ماست. سبک ایرانی متمایل به سبک سنتی است و نشان دهنده سادگی و زیبایی می باشد. برخی از افراد تصور می کنند که این سبک صرفا در خانه های سنتی اجرا می شود و نمی توان جایگاهی برای آن در زندگی مدرن در نظر گرفت. در حالی که طراحان دکوراسیون با استفاده از ذوق و خلاقیت خود می توانند سبک ایرانی و مدرن را با یکدیگر ترکیب کنند و جلوه ای زیبا به وجود آورند. عناصری مانند فرش ایرانی، نورپردازی و روشنایی، استفاده از پنجره های بزرگ، قرار دادن گل و گیاه در خانه، استفاده از لوازم تزئینی و دکوری، مبلمان مبنت کاری شده از مهم ترین ویژگی های سبک ایرانی به شمار می رود. هزینه و بودجه ای که برای این سبک در نظر می گیرید بر اساس نوع متریال و کیفیت آن ها تعیین می شود.

هزینه طراحی به روش کلاسیک

در سبک کلاسیک از مفاهیمی مانند تناسب و تقارن، ثبات، تجمل و مقدار زیادی سخت گیری استفاده می شود. این سبک به شدت دقیق و کامل است و حساسیت زیادی بر روی جزئیات دارد. رنگ هایی که در این سبک بکار می روند جزو رنگ های اصیل و درباری هستند. به طور مثال خاکستری، بژ، کرم، شرابی، هلویی، صدفی، زیتونی و .. از رنگ های رایج در این سبک محسوب می شوند. در سبک کلاسیک به هیچ عنوان از کنتراست، تند و تیزی و زمختی استفاده نمی شود و تمام رنگ ها باید ظریف و گرم باشند به نحوی که احساس آرامش در افراد ایجاد کند.

سقف های بلند، نصب پرده های مجلل و بلند، مبلمان سلطنتی، تابلو فرش های گران قیمت  و … نشانه های سبک کلاسیک می باشد. زیرا باید حس اشرافیت را به بیننده منتقل کند. استفاده از تزئینات و لوازم دکوری متعدد از دیگر نشانه های این سبک است. قطعا متریال بکار رفته در اجرای این سبک و کیفیت آن ها تعیین کننده قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل می باشد.

عوامل مؤثر در تعرفه طراحی داخلی 1403

تعرفه طراحی داخلی 1403 به وابستگی به عوامل متعددی است که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

۱. اندازه و مساحت فضا

اندازه و مساحت فضای مورد نظر برای طراحی داخلی 1403، یکی از عوامل اساسی در تعیین تعرفه است. هر چه فضای مورد نظر بزرگتر و پیچیده‌تر باشد، هزینه طراحی نیز بیشتر خواهد بود.

۲. سطح پیچیدگی و جزئیات

سطح پیچیدگی و جزئیات مورد نیاز در طراحی داخلی 1403 نیز تأثیر بسزایی در تعرفه دارد. اگر طرح داخلی شامل جزئیات زیادی مانند کاشی‌کاری، نورپردازی یا ساختمان‌های مخصوص است، هزینه‌ها بیشتر خواهند بود.

۳. مواد و تجهیزات استفاده شده

مواد و تجهیزات مورد استفاده در طراحی داخلی نیز در تعرفه تأثیرگذار هستند. استفاده از مواد با کیفیت و تجهیزات مدرن می‌تواند هزینه را افزایش دهد.

۴. سابقه و تجربه طراح

سابقه و تجربه طراح نیز در تعرفه طراحی داخلی 1403 تأثیرگذار است. طراحان با سابقه و تجربه بالاتر معمولاً هزینه‌های بیشتری دریافت می‌کنند.

۵. محل قرارگیری پروژه

محل قرارگیری پروژه نیز می‌تواند بر تعرفه طراحی داخلی تأثیرگذار باشد. در شهرهای بزرگ و مناطقی با هزینه‌های بالاتر، تعرفه طراحی نیز معمولاً بیشتر است.

نظرات (2)

  1. مهسا
    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

    سلام وقتتون بخیر
    شما خدمات طراحی دکوراسیون داخلی رو در شیراز هم ارائه میدهید؟

    • رومینا فیروزبخش
      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

      سلام وقت شما هم بخیر
      بله

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this page