اطلاعات تماس

اصول نورپردازی داخلی ساختمان
فهرست مطالب

ارائه خدمات طراحی باغ ویلا ، بازسازی و دکوراسیون داخلی

شناخت اصول نورپردازی داخلی ساختمان کمک می کند تا این امر به طور موثر اجرا شود و کارایی لازم را داشته باشد. بسیار مهم است که قبل از نورپردازی، کاربرد محیط را در نظر بگیرید. قطعا نورپردازی آشپزخانه تفاوت زیادی با نورپردازی نشیمن یا اتاق خواب دارد. علاوه بر شناخت این اصول باید از ابزارهای باکیفیت و جذاب نیز استفاده شود. در غیر این صورت نمی توان انتظار خلق یک فضای زیبا و دلنشین را داشت. با ما همراه باشید تا با اصول نورپردازی داخلی ساختمان آشنا شویم و جنبه های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم.

اصول نورپردازی داخلی ساختمان

کارایی فضا چه نقشی در نورپردازی دارد؟

مهم ترین موضوعی که درباره اصول نورپردازی داخلی ساختمان وجود دارد کارایی محیط است. هر کدام از بخش های خانه دارای کاربردهای مختلفی هستند. به طور مثال اتاق خواب، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، نشیمن و … برای امور گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند و نورپردازی هر کدام از آن ها به شیوه ای متفاوت اجرا می شود. اتاق کار یکی از بخش هایی است که باید نور کافی در آن وجود داشته باشد. بهترین شیوه نورپردازی در اتاق کار، از نوع تاکیدی یا منطقه ای است. نورپردازی منطقه ای به صورت متمرکز اجرا می شود و می تواند فضای مناسبی برای کار ایجاد کند. اگر تمایل دارید اصول نورپردازی داخلی ساختمان به درستی اجرا شود باید آن را به دست افراد یا شرکت های متخصص بسپارید.

در حال حاضر اغلب افراد نورپردازی فضای داخلی ساختمان را بعد از بازسازی انجام می دهند. بازسازی گزینه ای مقرون به صرفه تر از نوسازی است و هزینه آن به مراتب کمتر خواهد بود. از مهم ترین نکاتی که در بازسازی و دکوراسیون داخلی وجود دارد تغییر در نورپردازی و اجرای سبک های کاربردی می باشد. اگر قصد دارید بازسازی خانه های کوچک را انجام دهید باید به این نکته واقف باشید که اگر نورپردازی به شیوه ای صحیح انجام شود می تواند فضا را بزرگ تر از آنچه که هست نشان دهد. برای استعلام قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل با شرکت های معماری از جمله شرکت ” رستا شریعت ” ارتباط برقرار کنید. این شرکت در سایر زمینه ها از جمله طراحی باغ ویلا و طراحی مناظر شهری نیز فعال است.

قوانین نورپردازی فضای داخلی ساختمان چیست ؟

محل تعبیه منبع نور

انتخاب محل قرارگیری منبع نور از مهم ترین اصول نورپردازی داخلی ساختمان محسوب می شود. به طور مثال اگر قصد دارید مکانی مانند کانتر آشپزخانه را نورپردازی کنید باید از ابزارهایی کمک بگیرید که نور را با شدت زیاد تامین کند. زیرا کانتر محلی برای آماده سازی مواد غذایی، صرف وعده های غذایی و …. می باشد و کم نور بودن آن مشکلات زیادی را ایجاد می کند. منبع نور باید به طور مستقیم در بالای این بخش تعبیه شود. استفاده از سقف های کاذب به همراه نور مخفی قوی، لامپ های روکار و توکار، لوسترهای آویزی و … علاوه بر تامین نور، کمک زیادی به جذابیت محیط خواهد کرد.

استفاده از منابع نوری متنوع

اگر تنوع به درستی ایجاد شود نتیجه ای به جز زیبایی و جذابیت نخواهد داشت. برای آنکه محیط زندگی خود را زیبا کنید از منابع روشنایی با طرح های متنوع کمک بگیرید. در حال حاضر لامپ هایی که نور مخفی ایجاد می کنند در مدل های مختلف در بازار وجود دارند که هر کدام از آن ها دارای رنگ، شدت نور، میزان تمرکز نور و … هستند. انتخاب ابزارهای نورپردازی باید به فراخور فضا باشد. به طور مثال اگر می خواهید در سقف سالن پذیرایی نور مخفی داشته باشید باید از ریسه های نواری استفاده کنید. این ریسه ها طرفداران ویژه ای دارند و می توانند روشنایی یکنواخت و مطلوبی ایجاد کنند. این نوع از لامپ ها در رنگ های متنوع تولید می شوند و می توانید از آن ها در کنار نورپردازی های نقطه ای استفاده کنید.

اصول نورپردازی داخلی ساختمان

تناسب نورپردازی با معماری داخلی

از اصول نورپردازی داخلی ساختمان این است که آن را با سبک معماری هماهنگ کنید. در واقع می توان گفت که سبک معماری به عنوان یک راهنما عمل کرده و بهترین شیوه نورپردازی را بیان می کند. به طور مثال اگر معماری به شیوه ای انجام شده که  نور طبیعی کمی را دریافت می کند باید از ابزارهای قوی تری برای ایجاد نور مصنوعی استفاده کنید. نورپردازی های دیواری و سقفی، نورهای مخفی و … همگی می توانند نتیجه بخش باشند. برخی از معماری ها به شکلی است که درون دیوار بخشی برای نصب تلویزیون در نظر گرفته شده است. لازم است این بخش با نورپردازی تاکیدی یا مخفی تزئین شود.

نورپردازی هوشمند

هنگامی که از نورپردازی صحبت می کنیم این تصور در ذهن افراد ایجاد می شود که نورپردازی با ابزارهای مختلف باعث هدر رفتن انرژی می شود و آن ها مجبور هستند در انتهای ماه، هزینه زیادی را بابت قبض برق پرداخت کنند. در حالی که نورپردازی هوشمند از بروز این مشکل جلوگیری خواهد کرد. با نورپردازی هوشمند هیچ نیازی به استفاده از کلید برای روشن و خاموش کردن لامپ ها وجود ندارد. زیرا این امر توسط سنسورها انجام می شود. از طرفی دیگر استفاده از لامپ هایی با کنترل زمانی به هوشمندسازی سیستم کمک می کند. در حال حاضر صرفه جویی در مصرف انرژی اهمیت زیادی دارد و اغلب خانه های مدرن تلاش می کنند با طراحی هوشمند، به این موضوع کمک کنند.

انتخاب جهت و زاویه انعکاس نور

از دیگر اصول نورپردازی داخلی ساختمان این است که زاویه تابش یا انعکاس نور را به نحوی تنظیم کنید که به سطح مورد نظر بتابد. یکی از مکان های خانه که تنوع زیادی در نورپردازی می طلبد راه پله است. در این بخش می توانیم نورپردازی را به شکلی انجام دهیم که نور از بالا به سمت پایین منعکس شود و یا نور را به دیوارهای کنار پله بتابانیم. این موضوع ارتباط زیادی با سلیقه افراد نیز دارد. اما توجه داشته باشید که زاویه تابش نور نباید به نحوی باشد که چشم ها را آزار بدهد.

نورپردازی چه نقشی در تغییر فضا دارد؟

قطعا نورپردازی یک امر تخصصی است. افرادی که در این زمینه کار می کنند به خوبی می دانند که اگر نورپردازی به شکل حرفه ای انجام شود می تواند فضاهای کوچک را دلبازتر و بزرگ تر نشان داد تا افراد در آن احساس راحتی را تجربه کنند. امروزه نورپردازی مخفی محبوبیت زیادی پیدا کرده است. زیرا علاوه بر سادگی و زیبایی، میزان نور آن با فضا تنظیم می شود و ابعاد فضا را بزرگ تر نمایش خواهد داد.

Rate this post

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *