اطلاعات تماس

روش‌های مختلف نورپردازی نمای خارجی ساختمان
فهرست مطالب

ارائه خدمات طراحی باغ ویلا ، بازسازی و دکوراسیون داخلی

روش‌های مختلف نورپردازی نمای خارجی ساختمان شامل منطقه ای، خشن، یک دست و … می باشد که هر کدام از این سبک ها دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند. در این مطلب قصد داریم علاوه بر معرفی روش‌های مختلف نورپردازی نمای خارجی ساختمان، به بررسی نکات مهم در نورپردازی و انتخاب انواع لامپ بپردازیم.

روش‌های مختلف نورپردازی نمای خارجی ساختمان

نورپردازی نما چیست ؟

 قبل از آنکه روش‌های مختلف نورپردازی نمای خارجی ساختمان را مورد بررسی قرار دهیم باید به این نکته اشاره کنیم که نمای خارجی نخستین عامل جذابیت بصری محسوب می شود و هنگامی که شما قصد خرید یا اجاره یک ساختمان را دارید ابتدا به جلوه بیرونی آن توجه می کنید. قطعا اگر نما و نورپردازی آن به درستی انجام شده باشد نظر شما به آن جلب می شود. نورپردازی خارجی در شب اهمیت بیشتری پیدا می کند و سبب بهتر دیده شدن آن می شود. در سال های گذشته نورپردازی خارجی ساختمان صرفا برای ساختمان های تجاری و فرهنگی انجام می شد. همچنین مساجد، موزه ها و …. از این زیبایی نیز بهره مند می شدند. اما امروزه معماران توجه بیشتری به نورپردازی ساختمان های مسکونی و اداری می کنند و سبک های مختلفی را نیز در اجرای آن بکار می گیرند.

اجرای روش‌های مختلف نورپردازی نمای خارجی ساختمان یک کار تخصصی محسوب می شود. همان طور که بازسازی و دکوراسیون داخلی، طراحی باغ ویلا، بازسازی خانه های کوچک و … اهمیت زیادی دارند باید طراحی خارجی را نیز به دست شرکت های متخصص بسپارید. قطعا آن ها اصولی را در سازه اجرا می کنند که علاوه بر زیبایی باعث انسجام هر چه بیشتر ساختمان می شود. ابزارهایی که برای نورپردازی استفاده می شود شامل انواع لامپ دفنی، لامپ های وال واشر، جت لایت و … می باشد. اگر قصد دارید از هزینه نمای ساختمان یا قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل باخبر شوید با پشتیبان شرکت رستا شریعت ارتباط برقرار کنید.

روش های نورپردازی نمای خارجی

نورپردازی خشن

نورپردازی خشن اغلب برای ساختمان های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. ابزارهای نورپردازی در مناطقی از نما بکار می روند که تمایل داریم بیشتر دیده شوند. بهتر است این سبک را برای سطوح گسترده انتخاب نکنید تا نتیجه کار مطلوب تر شود. اجرای صحیح این روش بر عهده متخصصین آن می باشد.

نورپردازی از داخل و خارج

در نورپردازی از داخل و خارج یک نکته مهم وجود دارد و آن هم این است که به هیچ عنوان از منابع نوری در زیر پنجره ها استفاده نشود. زیرا باعث جلب توجه بیش از حد خواهد شد. در این روش باید نورپردازی بر روی نرده بالکن و سایر المان ها که بر روی نمای خارجی قرار دارند انجام بگیرد تا باعث جذابیت و شکیل شدن ساختمان شود. نحوه اجرای آن اهمیت زیادی دارد. در صورت عدم رعایت اصول، شاهد بر هم خوردن تعادل و توازن در نما خواهیم بود.

نورپردازی یک دست

از دیگر روش‌های مختلف نورپردازی نمای خارجی ساختمان می توان به نورپردازی یک دست اشاره کرد. در این شیوه نیاز به ظرافت کاری خاصی نیست. زیرا ابزارهای نورپردازی در مجاور نما تعبیه می شوند و قادرند سطح نما را به طور یکسان روشن کنند. این روش نیز طرفداران خاص خود را دارد و می تواند بر زیبایی چهره شهر بیفزاید.

نورپردازی تاکیدی یا منطقه‌ای

نورپردازی تاکیدی یا منطقه‌ای همان طور که از نام این شیوه پیداست صرفا برخی از نقاط نما را روشن می کنیم. به طور مثال ستون ها، بالکن  وپنجره ها از مهم ترین مناطقی هستند که نورپردازی می شوند. اگر این روش به طور اصولی اجرا شود قطعا شاهد یک هارمونی زیبا خواهیم بود.

نکات بسیار مهم در نورپردازی نمای ساختمان

رنگ و شدت نور

پس از آنکه روش‌های مختلف نورپردازی نمای خارجی ساختمان را مورد بررسی قرار دادیم نوبت به این می رسد که به نکات مهم در این زمینه اشاره کنیم. شدت و رنگ نور یک موضوع جدی در این زمینه به حساب می آید. نورپردازی باید به شیوه ای انجام شود که برای چشم انسان آزاردهنده نباشد و افراد با مشاهده ساختمان از زیبایی آن لذت ببرند. در حال حاضر رنگ های ملایم مانند سفید و آبی جزو محبوب ترین رنگ های نما محسوب می شوند و زیبایی خارق العاده ای ایجاد می کنند.

روش‌های مختلف نورپردازی نمای خارجی ساختمان

شیوه قرارگیری منبع نور

از اصولی که در طراحی و نورپردازی نمای ساختمان وجود دارد و باید توجه ویژه ای به آن شود این است که منبع نوری از دید همگان پنهان بماند تا زیبایی ساختمان تحت الشعاع قرار نگیرد. اما در برخی از مواقع مجبوریم که منبع را به طور آشکارا در نما بکار بگیریم. خوشبختانه علم و هنر معماری روز به روز پیشرفت بیشتری می کند و روش هایی خلق می شوند که کیفیت کار را افزایش می دهند.

ارتفاع مناسب برای تعبیه تجهیزات نوری

ارتفاع مناسب برای نصب تجهیزات نوری ارتباط مستقیمی به ساختمان دارد. این ارتفاع باید به نحوی محاسبه شود که روشنایی نما به خوبی تامین شود. بهتر است در ساختمان های بلند از تجهیزاتی استفاده کنیم که قابلیت پرتاب نور را داشته باشند. اما در ساختمان هایی که ارتفاع کمتری دارند لامپ های خطی توصیه می شود.

معرفی انواع لامپ برای نورپردازی

لامپ زمینی : لامپ های زمینی که به نام لامپ های دفنی نیز شناخته می شوند درون زمین تعبیه خواهند شد و به منظور برجسته کردن المان های مورد نظر کاربرد دارند. نحوه تابش نور آن ها به صورت هاله است و سایه روشن های زیبایی را خلق می کند.

لامپ وال واشر : از دیگر لامپ های پرکاربرد در روش‌های مختلف نورپردازی نمای خارجی ساختمان، وال واشر می باشد که به منظور نورپردازی بر روی دیوارهای صاف استفاده می شود. نور آن ها یکنواخت است و در ساختمان های مرتفع کاربرد دارند. لامپ های وال واشر در برابر رطوبت، ضربه و شرایط جوی مقاوم هستند.

جت لایت : استفاده از جت لایت باعث زیبایی هر چه بیشتر نمای ساختمان خواهد شد. این لامپ نوعی نورافکن پایه دار می باشد که می توان آن را بر روی زمین یا سایر سطوح نصب کرد تا نور را به طور خطی و با شتاب زیاد به بخش های فوقانی ساختمان برساند.

پروژکتورها : در حال حاضر از لامپ های LED در پروژکتورها استفاده می شود. به همین دلیل نوردهی آن ها نسبت به نمونه های قدیمی بهتر است. این نوع از تجهیزات قادرند نور را در فضاهای وسیع به خوبی پخش کنند.  بهتر است آن ها را بر اساس میزان وسعت فضا تهیه و خریداری کنید.

ریسه های خطی : ریسه های خطی دورتا دور بالکن، پنجره ها و مناطق مورد نظر تعبیه می شوند. زیبایی آن ها به قدری زیاد است که به یکی از محبوب ترین روش های نورپردازی تبدیل شده اند. توجه داشته باشید که تعبیه آن ها در نمای ساختمان باید طوری باشد که نور آن ها به فضای داخلی نتابد و باعث سلب آسایش ساکنین نشود.

Rate this post

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *