اطلاعات تماس

سبک طراحی نما رنسانس
فهرست مطالب

ارائه خدمات طراحی باغ ویلا ، بازسازی و دکوراسیون داخلی

معماری سبک طراحی نما رنسانس غالب معماری در اروپا در طول قرن 15 و 16 بود. این سبک ریشه در ایتالیا داشت، جایی که حرکتی دور از سبک معماری محبوب گوتیک بود که قبل از رنسانس بر نیمه شمالی اروپا تسلط داشت. معماری رنسانس به دنبال پذیرش سبک‌های کلاسیک یونان باستان و روم بود. بسیاری از ایتالیایی‌ها بر این باور بودند که معماری گوتیک، که اغلب در ساخت و سازهای کلیسا یافت می‌شود، یک سبک شمالی است که در کشور آنها ناخواسته گسترش یافته است. معماران ایتالیایی به دنبال بازگشت به چیزی بودند که بیشتر بر تاریخ منطقه‌ای خود متمرکز شده بود که در ساختمان‌ها و سبک‌های یونان و روم باستان یافت می‌شد. سبک کلاسیک یونانی و رومی در معماری رنسانس با تاکید بر نظم، تقارن و هارمونی و همچنین بر نشانه‌های کلاسیک مانند ستون‌ها، طاق‌های گرد و بعداً گنبدهای طاق‌دار برجسته بود. این سبک همچنین ریشه در معماری سبک رومی قرون وسطی و بیزانس داشت که قبل از ظهور گوتیک غالب بود. در نتیجه، سبک رنسانس در قرن‌های 14 و 15 شامل نظم و تقارن ساختمان‌های کلاسیک بود، اما با تغییرات اندکی تزئینی‌تر از ساختارهای رومی و بیزانسی مانند شیشه و دکوراسیون را دارا بود. با این حال این سبک طراحی نما رنسانس در ایران نسبتا رواج پیدا نکرده است و بیشتر از نمای مدرن و یا کلاسیک استفاده می‌شود.
با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا اهمیت و کاربرد نمای رنسانس را مورد بررسی قرار دهیم.

 

سبک طراحی نما رنسانس

اشکال هندسی در سبک طراحی نما رنسانس

تسلط بر اشکال هندسی در معماری امری ضروری است زیرا می‌تواند پایداری ساختمان را در طول زمان تضمین کند و از فضا به نحو صحیح استفاده کند. همچنین به ارتفاع ساختمان کمک می‌کند: هرچه سازه پایدارتر باشد، نتیجه نهایی بلندتر و بزرگتر خواهد بود. اکثر نقشه‌های ساختمانی مربوط به دوره رنسانس از دایره و مربع در طرح‌های خود استفاده می‌کنند. این تضمین می‌کند که ساختمان دارای یک پایه محکم است، اما نقش زیبایی شناسی نیز ایفا می‌کند. استفاده از اشکال هندسی در نماها رنسانس نیز قابل مشاهده است، زیرا بیشتر آنها ترکیبی از دایره، مربع و مثلث هستند. با این حال استفاده از این نما برای طراحی باغ ویلا به احتمال زیاد آن را به یک جای تاریخی تبدیل کند، چند امروزه از سبک کمتر استفاده می‌شود.

گنبدها در معماری رنسانس

گنبدها عناصر معماری آشنا هستند که هنوز هم در ساختمان‌های معاصر به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال آنها در معماری قرون وسطی مورد استفاده قرار نگرفتند و تنها در رنسانس بازگشتند. نکته مهم اینکه یک فرمول ریاضی اشتباه ممکن است باعث فروریختن ساختمان زیر وزن گنبد شود. معماری سبک طراحی نما رنسانس در مساجد و ساختمان‎های گنبدی شکل ایرانی در زمان سلسله‌ی صفوی که شاه عباس با بازسازی اصفهان آن را در ایران انجام داد. یکی از ویژگی‌های گنبد در ایران که در دوران مسیحیت، عثمانی‌ها و امپراطوری مغول متمایز کرده است، استفاده از کاشی‌های رنگی هستش، بطوری که نمای خارجی و داخلی همانند یکدیگر پوشیده شده است. با این حال تعداد گنبدهای که در اصفهان ساخته و یافت می‌شوند به شکل آبی هستند و بازتاب نور از گنبدها سبب شده که در زمان خود باعث براقی آن از دور برای مسافران بخصوص جاده ابریشم دیده شود. در ایران هم برای بعضی از ساختمان‌ها و بیشتر مساجد از گنبدها بعنوان گزینه‌های اصلی استفاده می‌شد که در هنگام بازسازی و دکوراسیون داخلی مساجد یکی از موارد مهم بحساب می‎آید. اما برای قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل یا مسجد در سبک رنسانس باید از متخصص مربوطه و یا معمارانی که این سبک را طراحی می‌کنند پرس‌جو کنید.

ویژگی های معماری رنسانس

معماری رنسانس که بر ساخت و سازها در زمان خود بخصوص در ساختارهای مذهبی  تاثیر به جای را داشت. در همین خصوص این سبک هم مانند سبک‌های دیگر دارای ویژگی‌های است که با دانستن آنها می‌توانید ساختمان‌هایی که به این سبک ساخته شده‌اند را بیشتر بشناسید، هرچند می‌توان برای افرادی که سرمایه گذاری ملک را انجام می‌دهند برای جذابیت ملک‌های خود از این سبک هنگام بازسازی خانه های کوچک بکار ببرند. بطور کلی ویژگی‌ها این سبک شامل موارد زیر می‌باشد:

1- طاق‌ها و ستون‌ها

سازه‌های رنسانس از طاق‌ها و ستون‌ها استفاده آزادانه داشتند و از دنیای کلاسیک الهام می‌گرفتند. بطور کلی ستون‌ها باعث ایجاد توازون و تقارن در نمای ساختمان خواهد شد و لایه‌های بالای بنا پشتیبانی می‌کند. که در نهایت نمای ظاهری آن زیبا و خاص می‌باشد.

2- تقارن و هارمونی

 ساختمان‌های با سبک طراحی نما رنسانس الهام گرفته از تقارن چیده شده‌اند و همه عناصر به طور منسجمی در کنار هم قرار می‌گیرند. تقارن بودن این سبک از نما یکی از ویژگی‌های آن بحساب می‌آید که با توازن خاصی در هر دو سمت آن طراحی شده است که در نهایت نمای رنسانس را نمایش می‌دهد. در هر سوی نمای ساختمان ستون‌ها و پنجره‌ها و تمام ساختار به صورت کاملا موازی دیده میشود.

سبک طراحی نما رنسانس

3- پنجره های طاق دار

در سبک طراحی نما رنسانس برخلاف دیگر سبک‌های همچون گوتیک که همه چیز زاویه دار و به حالت نوک تیز طراحی شده است، در سبک رنسانس عملا هیچ چیز زاویه دار نیست. که می‌توان به عنوان نمونه و ویژگی‌ مهم آن از پنجره‌های طاق دار یاد کرد. نکته اصلی اینکه بیشتر پنجره‌های بکار برده شده در این سبک به شکل مستطیلی شکل هستند اما طراحی آن‌ها به صورتی بوده که خمیدگی در همه آنها دیده می‌شود. برای آشنایی با انواع طراحی ساختمان میتوانید مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

Rate this post

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *