اطلاعات تماس

سبک طراحی نما نئوکلاسیک
فهرست مطالب

ارائه خدمات طراحی باغ ویلا ، بازسازی و دکوراسیون داخلی

معماری نئوکلاسیک به دلیل ستون‌های بلند، مقیاس باشکوه و سادگی در انواع طراحی ساختمان در مقایسه با دیگر سبک‌های برجسته دوران خود شناخته شده است. با توجه به ساختمان‌های یونان باستان و روم، از اواسط قرن هجدهم تا اوایل قرن نوزدهم در ایالات متحده و اروپا محبوبیت یافت. از واشنگتن دی سی و نیویورک گرفته تا پاریس و لندن و دیگر کشورها از این سبک طراحی نما نئوکلاسیک استفاده می‌کردند اما این طرح نسبتا در ایران مقبولیت کمتری دارد. ساختمان‌های نئوکلاسیک به‌طور گسترده‌ای از ستون‌ها استفاده می‌کنند، با بخش بین بالای ستون‌ها و سقف که به عنوان گلدسته شناخته می‌شود و برای تکمیل انواع مختلف ستون‌ها طراحی شده‌اند. درها و پنجره‌ها در معماری نئوکلاسیک با تزیینات مثلثی که به نام پدینت شناخته می‌شود، تاج‌گذاری می‌شود. پنجره ها به طور مساوی در اطراف ساختمان قرار گرفته‌اند و اکثر آنها دارای دوتایی هستند و در کنار آن کرکره‌هایی قرار گرفته است. ساختمان‌های نئوکلاسیک معمولاً پنجره‌های اصلی را با پنجره‌های تزئینی مانند طاق‌دار و پالادین تحسین می‌کنند.
باما همراه باشید تا بیشتر به سبک طراحی نما نئوکلاسیک بپردازیم و اهمیت آن را مورد بررسی قرار دهیم.

سبک طراحی نما نئوکلاسیک

3 ویژگی های معماری نئوکلاسیک

معماری نئوکلاسیک با تعادلی از پیچیدگی و سادگی مشخص می‌شود. ساختمان‌های نئوکلاسیک عموماً شامل عظمت، مقیاس عظیم و استفاده از درام هستند. اما از هنر و دکوراسیون دوری می‌کنند. در عوض آنها برای برانگیختن حس سادگی و مطابقت با قوانین تقارن طراحی شده‌اند. آنها برای ستون‌های بزرگ و بلندشان قابل تشخیص هستند. نکته مهم اینکه بعضی افراد فکرمی‌کنند که این نما برای تمامی ملک‌ها امکان پذیر است و هنگام بازسازی خانه های کوچک می‌خواهند که از این نما استفاده کنند اما این سبک مناسب متراژهای بالای است.
در اینجا سه ​​مورد از برجسته‌ترین ویژگی های آن آورده شده است:

1- فقدان تزیینات

در سبک طراحی نما نئوکلاسیک هم طراحی بیرونی و هم داخلی نئوکلاسیک با فقدان اسراف یا تزئینات مشخص می‌شود. معماران آن دوره به دنبال پاسخ دادن به سبک فرم شیک و صاف بودن و بدون تزئینات اضافی بودند. این سازه‌ها ممکن است سر به فلک کشیده و پیچیده باشند، اما طراحان آن‌ها نیازی به کار اضافی احساس نمی‌کنند. به همین دلیل از طرف زیباسازی برای ساخت سبک طراحی نما نئوکلاسیک نیازی به هزینه اضافی نیست.

2- ترکیب مصالح مختلف در سبک طراحی نما نئوکلاسیک

هرچند شاید از نظر نما این طرح نوعی نمای رومی و یونانی باشد اما در طی زمان و به وسیله مدرن شدن صنعت، امکان استفاده از چندین نوع مصالح یا متریال را فراهم کرده است. با این حال شما می‌توانید که در طراحی نمای نئوکلاسیک از چندین نوع مصالح همانند: آجر، چوب، سنگ، بتن ویا شیشه استفاده کرد. این ترکیب باعث می‌شود که جذابیت نما بیشتر شود. با این حال برای طراحی باغ ویلا می‌تواند گزینه مناسبی باشد اما قسمت هزینه‌ها باید در نظر داشته باشیم.

3. سقف های قابل توجه

سقف‌های نئوکلاسیک از شاخص ترین ویژگی‌های این ساختمان‌ها هستند. فضای داخلی آنها و اتاق‌های دایره‌ای شکل با سقف‌های گنبدی، فرصتی را برای خیره شدن به سمت بالا و دیدن ارتفاع یک ساختمان از داخل فراهم می‌کند. در بیرون اغلب سازه‌های مثلثی شکلی را می‌بینید که نوارهای مستطیلی بلندی هستند که حکاکی‌ها و مجسمه‌ها را نشان می‌دهند.

انواع معماری نئوکلاسیک

سه نوع اصلی از معماری نئوکلاسیک وجود دارد: بلوک کلاسیک، معبد و پالادی.

سبک طراحی نما نئوکلاسیک
- بلوک کلاسیک

ساختمان‌های بلوکی کلاسیک دارای ردپای مربع یا مستطیل، سقف مسطح و نمای خارجی تزئینی کلاسیک هستند که سرشار از جزئیات است. نمای بیرونی یک ساختمان بلوکی کلاسیک به چندین سطح تقسیم می‌شود که هر یک الگوی تکرار شونده از طاق‌ها و ستون‌ها را برای ایجاد ظاهری شبیه به بلوک نشان می‌دهند.

- سبک معبد

ساختمان‌های نئوکلاسیک به سبک معبد الهام گرفته‌شده از معابد یونان و روم باستان – درست حدس زده‌اید. بسیاری از این ساختمان ها دارای یک خط پیوسته از ستون ها در اطراف محیط خود هستند.

- سبک پالادی

ساختمان‌های پالادیایی از طرح‌های آندریا پالادیو، معمار برجسته ایتالیایی قرن شانزدهمی الهام گرفته شده‌اند که تحت تأثیر ساختمان‌های عمومی بزرگ امپراتوری روم قرار گرفته و این سبک را در ویلاها به کار برده است. یکی از معروف‌ترین جزئیات ساختمان‌های پالادی، پنجره‌ای بزرگ با بخش قوسی مرکزی است که دو بخش مستطیلی باریک در دو طرف دارد.

قیمت اجرای نما نئوکلاسیک

همانطور که قبلا با آن اشاره کردیم سبک طراحی نما نئوکلاسیک نسبت به اجرای سبک کاسیک قطعا هزینه کمتری را لازم دارد. به این دلیل در این سبک از معماری، تزئینات کمتری استفاده خواهد شد. و خوشبختانه مهم‌ترین مورد آن استفاده از انواع متریال برای اجرای این نما باعث شده که بتونیم از انواع مصالح استفاده کنیم. البته هنگام بازسازی و دکوراسیون داخلی می‌توانید از این سبک بهره‌مند شوید که برای تخمین هزینه داخلی ساختمان می‌توانید از متخصصان مربوطه که قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل را مطرح می‌کنند پرس وجو کنید. اما با این وجود تخمین هزینه‌های برای اجرای آن بستگی به چندین عامل دارد.

متراژ نمای ساختمان:

متراژ ملک هرچقدر بیشتر باشد قطعا تاثیر در افزایش قیمت ملک خواهد داشت. و هزینه‌های اجرای آن بیشتر خواهد بود.

نوع مصالح استفاده برای اجرای

در بیشتر سبک‌های کلاسیک مبتنی براستفاده از سنگ‌های گران قیمت است. اما در حالی که سبک نئوکلاسیک با در نظر گرفتن از انواع متریال ارزان همچون چوب و آجر نیز می‌توان استفاده کرد.

تعداد طبقات

طبقات موجود در این باعث افزایش هزینه خواهد شد.

جنس المان ها

استفاده از انواع المان‌های تزئینی و گران قیمت برای جذابیت نما، قطعا افزایش هزینه‌ها در پی خواهد داشت. پس نوع المان مصرفی این نما مهم می‌باشد.

Rate this post

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *