اطلاعات تماس

انواع سبک های معماری داخلی
فهرست مطالب

ارائه خدمات طراحی باغ ویلا ، بازسازی و دکوراسیون داخلی

اولین قدم برای شروع طراحی داخلی، داشتن اطلاعاتی درباره انواع سبک های معماری داخلی است؛ چرا که سبک‌ های معماری مانند مدرن، مینیمال، معاصر، اسکاندیناوی، صنعتی و … تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند و هر شخصی بایستی با توجه به سلیقه خود یکی از آن‌ها را برای دکوراسیون منزل خود انتخاب کند. سبک‌ های معماری داخلی به شما کمک می‌کنند تا نوع دکوراسیون از جنس کابینت و مدل مبلمان متناسب با سبک منزل شما باشد تا بتوانیم زیبایی را به خانه بیاوریم. اگر شما از بهترین متریال و بهترین مبلمان هم در خانه استفاده کنید ولی سبک مشخصی برای خانه خود نداشته باشید قطعا خانه زیبایی نخواهید داشت. پس در انتخاب سبک خیلی دقت داشته باشید و سعی کنید یک سبک برای کل خانه خود انتخاب کنید و براساس همان پیش بروید.

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع سبک های معماری داخلی آشنا کنیم.

سبک مدرن

یکی دیگر از انواع سبک های معماری داخلی می توان به سبک مدرن اشاره کرد. در دکوراسیون مدرن حس سادگی در همه اِلمان‌های منزل از جمله مبلمان مشاهده می‌شود. صاف، صیقلی، براق و شفاف از جمله ویژگی‌هایی هستند که در سبک مدرن شاهد آن هستیم.
همانطور که در تصویر بالا می‌بینید یکی از ویژگی‌های مهم در سبک مدرن، استفاده از اشکال هندسی واضح مانند دایره‌ها و چهارگوش‌ها است. اشکال هندسی گوشه‌دار که نشان‌ دهنده سرسخت بودن دنیای مدرن است و اشکال منحنی نیز احساس حرکت و پویایی زندگی مدرن را نمایش می‌دهند. ترکیب این دو با هم تصویری واضح و شفاف از مفهوم مدرنیته را رو بروی شما قرار می‌دهد. همچنین آثار نقاشی آبستره و مجسمه‌هایی با مفاهیم انتزاعی برای دکور خانه، در این نوع سبک جایگاه ویژه‌ای دارند. معماری در سبک مدرن بسیار ساده و خلوت می‌باشد و خبری از گچ‌ بری‌های مجلل و وسایل پرزرق‌ و برق نیست. طراحان سبک مدرن از یک حس سادگی در هر عنصر ازجمله مبلمان استفاده می‌کنند و معمولاً فضایی تک ‌رنگ، براق و به دور از تجمل را ایجاد می‌کنند. از طرفی بزرگ جلوه دادن فضا در خانه‌های کوچک امروزی اهمیت دارد که سبک مدرن این مهم را فراهم و از وجود نور طبیعی به ‌منظور بزرگتر جلوه دادن فضا استفاده می‌کند.
در طراحی داخلی منزل به روش سبک مدرن از رنگ‌ها به ‌صورت طبیعی و یا با طیفی از رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود و رنگ‌های تیره به‌ خصوص سیاه در کنار رنگ سفید محبوبیت خاصی دارند. همچنین از دیگر ویژگی‌های این سبک استفاده از دکوری‌های مینیمال، الیاف طبیعی و سایر اشیایی که ساده و شیک هستند، است.

انواع سبک های معماری داخلی

سبک امروزی (معاصر)

سبک‌ های معماری مدرن و امروزی دو نوع سبک متفاوت هستند که اغلب جای یکدیگر استفاده می‌شوند. تفاوت اصلی این دو سبک در این است که سبک مدرن تفسیری از طراحی است که در قرن بیستم شروع شده است. از طرفی سبک امروزی یا معاصر انعطاف ‌پذیری بالایی داشته و پایبندی چندانی به سبک خاصی ندارد. برای مثال در سبک امروزی ممکن است شاهد خطوط خمیده در طراحی باشیم در حالی که در سبک مدرن این اتفاق رخ نمی‌دهد. به علاوه در طراحی داخلی امروزی راحتی و خودمانی بودن فضا بسیار اهمیت دارد. برخلاف سبک مدرن که فضایی به مراتب رسمی‌تر را بوجود می‌آورد، فضای دکوراسیون امروزی (معاصر) احساس صمیمیت بیشتری را به بیننده انتقال می‌دهد. در اصل می‌توان گفت ما در هر دوره‌ای که باشیم سلیقه جمعی آن دوره از تاریخ، سبک امروزی یا معاصر آن دوره را تعریف می‌کند.
از دیگر ویژگی‌های سبک معاصر استفاده از کف‌پوش‌های چوبی و یا کاشی و فرش‌های دستباف و محلی است. در این سبک از قاب‌های چوبی، فلزی و یا شیشه‌ای به رنگ‌های سیاه یا سفید، مات یا براق برای آثار هنری استفاده می‌شود؛ اما به یاد داشته باشید که نباید دیوار پوشیده از تعداد زیادی قاب باشد چرا که همین شلوغی عاملی برای خارج کردن طراحی داخلی خانه شما از سبک معاصر خواهد شد.

 رستادیزاین در بازسازی خانه های کوچک ، به ارائه ، قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل ،  بازسازی و دکوراسیون داخلی و طراحی باغ ویلا بسیار به صرفه اقدام کرده و با مهندسین متخصص می توانند به شما در ارائه انواع طراحی ساختمان کمک نمایند. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع سبک های معماری داخلی بیشتر آشنا شویم.

سبک مینیمال

مینیمالیسم چیزی بیشتر از یک گزینه طراحی است؛ این یک سبک زندگی است. سبک مینیمال یکی از سبک‌های پرطرفدار در بین انواع سبک های معماری داخلی است. این نوع سبک تقریبا همانند سبک مدرن و از آن ساده‌تر است. در سبک مینیمال پالت‌های رنگی استفاده شده معمولا خنثی بوده و هیچ یک از لوازم موجود نیز بیش از حد زرق و برق‌دار نیستند. در ضمن سفید یکی از پرکاربردترین رنگ‌ها در سبک معماری داخلی مینیمال است. در واقع واژه “مینیمال” به معنی سادگی و حذف تمام عناصر اضافی از محیط است. ساده ‌گرایی و مینیمال و اندک بودن وسایل و تزئینات، مشخصه بارز این سبک است. یکی دیگر از ویژگی‌های سبک مینیمال، استفاده از تضاد رنگ‌ها است به صورتی که سفید در کنار سیاه می‌آید. فضای سفید همیشه اتاق‌ها را بزرگتر و تمیزتر نشان می‌دهد و افزودن رنگ سیاه به آن بُعد می‌دهد. این ترکیب متضاد رنگ‌ها به این دلیل استفاده می‌شود که فضا بیش از حد خنثی نباشد و نمای بصری متعادلی ایجاد شود.

سبک صنعتی

سبک صنعتی همان طور که از نامش پیداست، الهام گرفته از سبک‌های دوره انقلاب صنعتی اروپا و خانه‌های شهری قرن‌های 17 و 18 میلادی اروپا است. در بسیاری از دکوراسیون‌ های طراحی شده با این سبک طراحی داخلی شاهد عناصری هستیم که حس ناتمام بودن طرح را به ما القا می‌کنند. برای مثال در این سبک ممکن است شاهد استفاده از آجر و یا چوب در ظاهر دکوراسیون باشیم. یک خانه طراحی شده با سبک دکوراسیون صنعتی را می‌توان نسخه بازسازی شده از یک ساختمان صنعتی نیز دانست.
مبلمان چرم در آن دوره از تاریخ اروپا طرفداران بی‌شماری در بین اشراف و کارخانه‌داران داشت و به همین دلیل به یکی از عناصر جدایی‌ناپذیر دکوراسیون صنعتی تبدیل شده است. به علاوه استفاده از جعبه‌های پرینت دار به عنوان عناصر دکوراسیون، بیش از همه حس نوستالژیک باز شدن کارخانه‌های متعدد در اروپا را بازسازی می‌کند.

انواع سبک های معماری داخلی

سبک مدرن قرن بیستم

سبک مدرن دهه نود میلادی که از آن با عنوان Mid-Century modern یاد می‌شود، در واقع بازگشتی به طراحی‌های سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ است که حس نوستالژی را به فرد القا می‌کند. در این سبک شاهد برخی از عناصر مینیمال بوده و ساده بودن نیز یکی از عناصر مهم رعایت شده در آن به حساب می‌آید. این سبک بر روی فرم‌ها و اشکال طبیعی یا ارگانیک مثل صندلی تخم مرغ شکل، استفاده آسان از طرح‌های معاصر و بر ساخت ساده اش تاکید می‌کند.

سبک اسکاندیناوی

سبک معماری اسکاندیناوی تجلی از سبک زندگی ساده مردم شمال اروپا است. این سبک تحولی در طراحی فضای داخلی خانه در اوایل قرن بیستم میلادی ایجاد کرد و همان‌طور که از نامش پیداست در دهه 1950 در کشورهای دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ و ایسلند بسیار مورد استفاده قرار گرفت. در طراحی داخلی به سبک اسکاندیناوی، مبلمان استفاده شده مانند یک اثر هنری نسبتا ساده هستند. از جمله ویژگی‌های سبک اسکاندیناوی می‌توان به پالت تمام رنگی سفید و ترکیب عناصری مانند چوب، پلاستیک‌های روشن و استیل، کاشی‌های میناکاری شده، کفپوش‌های قطعه‌ای، نورپردازی طبیعی و استفاده از لوازم جانبی کمتر اشاره کرد و تنها از تعداد اندکی اکسسوری که برگرفته از فرهنگ بومی وایکینگ‌ها است در تزئین فضا استفاده می‌شود. ازجمله این وسایل می‌توان به سر حیوانات شکار شده و پوست‌های پشمی اشاره کرد که نماد اصلی فرهنگ کشورهای اسکاندیناوی است. سبک اسکاندیناوی بسیار به سبک مینیمال نزدیک است و در واقع می‌توان گفت که سبک مینیمال بیشتر ویژگی‌های خود را از سبک اسکاندیناوی مدرن گرفته است.

سبک سنتی غربی

در سبک سنتی شاهد اِلمان‌های کلاسیک همراه با مبلمان مجلل با تعداد زیادی لوازم تزئینی هستیم. از جمله ویژگی‌های مطرح در خانه‌های طراحی شده به سبک سنتی غربی می‌توان به استفاده از چوب‌های تیره، پالت‌های رنگی پررنگ، تنوع بافت‌های استفاده شده در طراحی، مبلمان با پارچه‌های بافتنی یا مخمل مانند، ابریشمی و گلدوزی و استفاده از خطوط منحنی اشاره کرد. چوب به‌ عنوان لوکس‌ترین متریال طبیعی در این نوع طراحی شدیداً موردپسند است و اکثر تزئینات داخلی بوسیله چوب پیاده می‌شود. درباره انتخاب مبلمان نیز می‌توان گفت که مبلمان آنتیک، مجلل و ظریف و ترجیحاً ساخته‌ شده از چوب، همراه با منبت‌ کاری انتخاب مناسبی برای سبک سنتی غربی است. سبک سنتی ریشه در حساسیت‌های اروپایی در طراحی دارد.

سبک سنتی خاورمیانه

در میان انواع سبک های معماری داخلی ، سبک سنتی خاورمیانه یکی از منحصربه فردترین سبک‌ها است که فرش و گلیم ایرانی در آن حرف اول را می‌زند. پالت رنگ‌های گرم و تند همراه با نقش‌های سنتی و اسلامی اجزای مهم این سبک معماری هستند همچنین پشتی یا تخت با بالشتک‌های طرح سنتی نیز در این سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند. در سبک دکوراسیون‌ های سنتی امروزی از مبلمانی استفاده می‌شود که نقش سنتی لنگ یا گلیم بر روی آن‌ها باشد.

سبک انتقالی (ترانزیشنال)

سبک انتقالی (Transitional) یکی از سبک‌های محبوب در بین انواع سبک های معماری داخلی به حساب می‌آید. سبکی که به نوعی یک تعادل بین سبک سنتی و مدرن را بوجود می‌آورد. این سبک پلی میان مدرنیته و سنتی به ‌حساب می‌آید؛ که نتیجه آن طراحی پایدار و ظریفی است که راحت و کلاسیک باشد. به زبان دیگر می‌توان گفت سبک انتقالی، نوع کلاسیک‌تر شده سبک مدرن و یا نوع جوان‌تر شده سبک سنتی می‌باشد. شاید فکر کنید که تنوع عناصر دکوراسیون این دو سبک در کنار هم جلوه‌ای نامتناسب در خانه به وجود می‌آورد ولی با رعایت اصول سبک انتقالی، یک محیط یکپارچه و آرامش‌ بخش در آن ایجاد خواهد شد. دقت کنید خانه‌هایی که به این سبک دکور شده‌اند، از رنگ‌های خنثی و مات به ‌عنوان رنگ غالب و از تعداد کمی تزئینات و دکوری‌جات در فضای اتاق استفاده می‌کنند. فراموش نکنید این نوع سبک از طراحی داخلی برای افرادی که نمی‌خواهند خود را محدود به استفاده از یک سبک دکوراسیون کنند و می‌خواهند در انتخاب وسایل و دکوریجات آزادی عمل بیشتری داشته باشند، مناسب است.

سبک سنتی شرق دور

منظور از شرق دور، سرزمین‌هایی مانند چین و ژاپن هستند. دکوراسیون سنتی این سرزمین‌ها بسیار ساده طراحی شده و این سادگی نمایانگر سبک زندگی فروتنانه و به دور از تجملات مردمان این سرزمین‌ها است. میزها و صندلی‌های کوتاه و مربع شکل، تشک به جای تخت، درب‌ها و پنجره‌های کشویی و نقوش مینیاتوری ژاپنی همگی احساس نوستالژیک فیلم‌های شرقی را تداعی می‌کنند. سبک سنتی شرق دور به خاطر استفاده از لوازم و عناصر گوشه‌دار، بسیار نزدیک به سبک‌های دکوراسیون مدرن است. همچنین پالت رنگ به کار برده شده در این سبک طراحی داخلی بیشتر از رنگ‌های خنثی تشکیل شده است البته می‌توان از رنگ‌های گرم هم در این پالت استفاده کرد.

Rate this post

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *