اطلاعات تماس

نورپردازی خطی
فهرست مطالب

ارائه خدمات طراحی باغ ویلا ، بازسازی و دکوراسیون داخلی

نورپردازی خطی (linear lighting) به نورپردازی‌هایی گفته می‌شود که بر خلاف گرد یا مربع بودن، شکلی کشیده دارند. آنها اغلب به شکل کانال‌های نور و لوله یا چراغ‌های نواری هستند. این چراغ ها به دلیل گستره وسیع نور و قابلیت اتصال و گسترش نامحدود، گزینه مناسبی برای نورپردازی و روشن کردن فضاهای بزرگی مثل منازل مسکونی، محیط‌های اداری و تجاری، پمپ بنزین‌ها، آسانسورها و غیره هستند. لامپ‌های نورپردازی خطی را می‌توان به سه روش نصب روی سطوح، معلق یا به صورت توکار در سطوح استفاده کرد.

در ادامه با ما همراه باشید تا کاربردهای نورپردازی خطی را به طور مفصل بررسی کنیم.

نورپردازی خطی

توسعه نورپردازی خطی

در اوایل دهه 1950، کانال‌های نور خطی تنها در لوله‌های فلورسنت وجود داشتند. آنها بیشتر در فضاهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، زیرا به نوری نیاز داشتند که بتواند فضاهای بزرگ را روشن کند. هنگامی که کاربران به کارایی این طراحی پی بردند، روشنایی خطی به طور گسترده‌تری در فضاها و محیط‌های مختلف مانند خانه‌ها، دفاتر اداری، فضاهای خرده‌فروشی، نمایشگاه‌ها، پمپ بنزین‌ها و حتی آسانسورها اجرا شد.

در گذشته، یک مشکل رایج با لوله‌های فلورسنت این بود که نور لامپ‌ها اغلب قطع می‌شد و خطوط نور در مکان‌هایی بود که دو دستگاه به هم متصل می‌شدند به این دلیل که لامپ‌های فلورسنت بزرگ بودند و فناوری جدید برای ایجاد وسایل روشنایی آنقدر پیشرفته نبود.

در اوایل دهه 2000، نورهای LED خطی پس از اختراع و ارائه شدن، از لوله‌های فلورسنت سبقت گرفتند. برخلاف لوله‌های فلورسنت، ال‌ای‌دی ها (LED) به دلیل اندازه جمع و جور و فشرده خطوط روشنایی مداوم، پیوسته و یکنواخت را فراهم می‌کردند. LED‌ها همچنین مزایای دیگری نیز در مقایسه با راهکارهای نورپردازی سنتی دارند که از آن جمله می‌توان به طول عمر بیشتر، سطح مصرف انرژی پایین‌تر، راندمان انرژی بالاتر و تنوع رنگ بیشتر برای انتخاب اشاره کرد. این مزایا به این معنی است که طبیعتا بسیاری از افراد ال‌ای‌دی ها را به عنوان انتخاب روشنایی در نورپردازی خطی انتخاب می‌کنند.

 رستادیزاین در بازسازی خانه های کوچک ، به ارائه ، قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل ،  بازسازی و دکوراسیون داخلی و طراحی باغ ویلا بسیار به صرفه اقدام کرده و با مهندسین متخصص می توانند به شما در ارائه انواع طراحی ساختمان کمک نمایند.

روش‌های نصب نورپردازی خطی

سه روش برای نصب وسایل و تجهیزات نورپردازی خطی وجود دارد: نصب روی سطوح، معلق و توکار. هر کدام دارای ویژگی‌های منحصربه فردی هستند و این مهم است که کاربران قبل از نصب، تفاوت‌های آنها را درک کنند.

نورپردازی خطی سطحی

برای داشتن یک ظاهر سنتی‌تر، نورپردازی روی سطح راه حل مناسب‌تری است. این در حالی است که لامپ‌های خطی مستقیما بر روی سقف‌ها، دیوارها و سایر سطوح نصب می‌شوند بطوریکه می‌توان آن را یک اجرای کلاسیک از نورپردازی در نظر گرفت زیرا یکی از قدیمی‌ترین روش‌های نصب است.

علیرغم قدیمی بودن، نورپردازی روی سطح هنوز بسیار محبوب و پرطرفدار است، به این دلیل که چراغ‌های خطی به طور مداوم از نظر سبک و عملکرد در حال به روز شدن هستند. اکنون چراغ‌ها و لامپ‌ها با وجود چراغ‌های ال‌ای‌دی بیش از هر زمان دیگری جمع و جورتر و فشرده‌تر شده‌اند، به ‌ویژه با روش و سیستم «ساندویچ» ثبت‌ شده بین‌المللی شرکت LED iBond.

این سیستم از یک پنل 6 میلی‌متری ساخته شده از دو قسمت کامپوزیت آلومینیومی (ACP)، تشکیل شده که LED های با کیفیت را در خود جای داده است. در چنین اندازه باریکی، وسایل و لوازم تولید شده از این فن آوری به هیچ وجه حجیم نیستند. هنگامی که این مدل از نورپردازی بر روی سطوح، سقف‌ها و دیوارها نصب می‌شود، روشنایی بهتر و زیباتری نسبت به لوسترها، چراغ‌های آویز، دیواری و لامپ‌های قطره‌ای ایجاد می‌کنند.
نورپردازی سطحی برای محیط‌هایی با سقف‌های باز و فضاهایی که فاصله کمی بین سقف سازه‌ای و سقف کشویی وجود دارد، مناسب است جایی که استفاده از نورپردازی خطی توکار امکان پذیر نیست.

نورپردازی خطی معلق

نورپردازی خطی معلق یک روش دیگر از نورپردازی است که وسایل روشنایی در هوا معلق هستند. نورپردازی خطی معلق معمولا در سقف‌ها به عنوان روشنایی محیط اجرا و بیشتر برای روشن کردن اتاق‌ها استفاده می‌شود. در محیط‌های سرپوشیده با فاصله زیاد بین سقف و کف، می‌توان نورهای خطی معلق را از سقف آویزان کرد تا حس عمق و بعد ایجاد شود. چراغ‌های نور پردازی خطی معلق را نیز می‌توان در اندازه‌های مختلف سفارش سازی و در الگوهای خاص چیدمان استفاده کرد تا فضاهای مدنظر منحصر به فردتر شوند.

نورپردازی خطی توکار

در منازل مسکونی و محیط‌های اداری و تجاری برای ظاهری شیک‌تر و جایی که مینیمالیسم در اولویت است، می‌توان نورپردازی‌های خطی توکار را انتخاب کرد. در این مدل از نورپردازی، کانال‌های نور در سقف، دیوار و یا حتی کف محیط پیاده‌ سازی و نصب می‌شوند.

این یک راه حل مناسب برای نورپردازی مدرن است، به ویژه در مکان‌های کاری با فضای سر کمتر یا آن‌هایی که می‌خواهند طراحی تمیزتر و مینیمال‌تری داشته باشند. از آنجایی که نورهای خطی در سقف‌ها، دیوارها، راه پله‌ها و کف اتاق‌ها قرار گرفته‌اند، زیبایی بیشتری را در آن محیط ارائه می‌دهند و برای دفاتر شلوغ و پر ازدحام، نبود سیم‌های بیرون زده نیز محیط امن‌تری را ایجاد می‌کند.

در نورپردازی خطی توکار لوله و سیم‌های نور را می‌توان در لبه‌های میزها و قفسه‌ها در فضای اداری و تجاری قرار داد، همچنین می‌توان آنها را زیر کابینت‌ها در آشپزخانه‌های منازل و محیط‌های اداری نصب کرد. درست مانند نورپردازی محیط، این روش حس مدرنی به فضاها می‌دهد.

وسایل روشنایی نورپردازی خطی را در کجاها می‌توان نصب کرد؟

اکنون که با سه روش اصلی از نصب نورپردازی خطی (سطحی، معلق و توکار) آشنا شدیم، می‌توانیم فضاها و مکان‌هایی که می‌توان نورپردازی خطی را در آن‌ها اجرا کرد مثل منازل مسکونی، محیط‌های اداری و تجاری، پمپ بنزین‌ها و حتی آسانسورها را بررسی کنیم.

نورپردازی خطی

نورپردازی خطی منازل مسکونی

نورپردازی خطی طیف گسترده‌ای از امکانات را برای نورپردازی سقف منازل فراهم می‌کند. چراغ‌های سقفی استفاده شده در نورپردازی خطی یک جایگزین عالی برای لوسترهای حجیم برای روشنایی خانه شما هستند. آن‌ها درخشش زیاد لوسترها یا دیگر منابع نور سنتی را ندارند اما نور محیطی پراکنده‌تری را فراهم می‌کنند. افراد بیشتری را خواهید دید که برای منازل مسکونی خود نورپردازی خطی را انتخاب می‌کنند جایی که چراغ‌های خطی با دقت قرار داده شده به گونه‌ای که اتاق‌ها را بدون ایجاد خستگی چشم روشن می‌کنند. لامپ‌های ال‌ای‌دی (LED) نورپردازی خطی همچنین برای روشن کردن فضاهایی مانند کابینت‌های آشپزخانه، کمدها، لبه‌های میزهای تلویزیون، انبارها، کمدها، پله‌ها (برای منازل دوبلکس) و دیگر فضاهای فرورفته مناسب هستند.

نورپردازی خطی ادارات

وسایل نورپردازی خطی اغلب در ادارات برای یک دلیل خوب به کار گرفته می‌شوند: آن‌ها می‌توانند روشنایی کافی را برای تمام گوشه‌ها و قسمت‌های مختلف محیط کاری فراهم کنند. این مدل از نورپردازی هم برای محیط‌های کاری مشترک و هم دفاتر خصوصی مناسب هستند. وسایل نورپردازی خطی معلق در محیط‌های اداری با سقف بلندتر می‌توانند فضایی روشن‌تر را ایجاد کنند که به پرسنل و کارمندان کمک می‌کند تا بهره وری و کارایی لازم را داشته باشند.

نورپردازی خطی مراکز خدماتی

مراکز خدماتی مانند پمپ بنزین‌ها می‌توانند از ترکیبی از هر سه روش نصب نورپردازی خطی بهره‌مند شوند. در مرحله اول، چراغ‌های نواری LED را می‌توان دور سقف ایستگاه‌های پمپ بنزین قرار داد. با فناوری پیشرفته، این چراغ‌ها را می‌توان به‌صورت انعطاف‌پذیر در هر اندازه‌ای برش داد و به صورت افقی نصب کرد یا حتی به راحتی در گوشه‌ها قرار گیرند. از آنجایی که لامپ های ال‌ای‌دی (LED) رنگ‌های مختلفی دارند، روشنایی پمپ بنزین‌ها را می‌توان شخصی سازی کرد تا پرسنل این مراکز به راحتی بتوانند در معرض دید رانندگان باشند.

نورپردازی خطی آسانسور

در حالی که طراحی نورپردازی آسانسور معمولا در ذهن اکثر افراد نیست ولی این مورد موضوع مهمی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. روشنایی خیره کننده و گرمای بیش از حد لامپ‌ها، ماندن در آسانسور را آزاردهنده می‌کند. در این حالت، استفاده از نورپردازی خطی توکار بهترین راه حل است زیرا آسانسورها اغلب سقف کوتاهی دارند بنابراین نمی‌توان وسایل روشنایی را به صورت معلق در آن نصب کرد. میانگین عمر مفید لامپ‌های LED موجود در بازار بیش از ۵۰ هزار ساعت است که تقریبا ۶ سال امکان استفاده مداوم دارند. از آنجا که اغلب آسانسورها فضاهایی کاملا مخفی هستند هر زمان که آسانسور کار می‌کند، چراغ‌ها روشن می‌شوند. این در حالی است که در مراکزی مانند بیمارستان‌ها و ساختمان‌های مسکونی که افراد ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته در حال فعالیت و استفاده از روشنایی هستند، با عمر مفید و طولانی این لامپ‌ها، نیازی به تعویض مکرر نخواهد بود بنابراین می‌تواند تا حد زیادی زمان نگهداری آنها به خصوص در آسانسور را افزایش دهد.

Rate this post

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *