اطلاعات تماس

انواع طراحی ساختمان
فهرست مطالب

ارائه خدمات طراحی باغ ویلا ، بازسازی و دکوراسیون داخلی

این که طراحی ساختمان چیست باید گفت که کی از مهم ترین و اساسی ترین نیازهای ساخت و احداث یک بنا به شمار می رود. در طراحی سه بعدی ویلا و طراحی انواع ساختمان ها باید از تکنیک و دقت بالایی استفاده کرد تا بهترین و زیباترین طراحی را ارائه دهیم. ساخت و طراحی نمای ساختمان از دیرباز تا کنون دستخوش تغییرات زیادی گردیده است. انواع طراحی ساختمان بر اساس نیازهای بشر دچار دگرگونی شده و از تنوع بی نظیری برخوردار شد ه است. به همین سبب ظهور سبک های متنوع در طول تاریخ و در اقصی نقاط جهان طرفدارانی را به خود جلب نموده است. پیش از آشنایی با انواع طراحی ساختمان، باید گفت که روش و ایده های جذاب در طراحی ساختمان و نمای بنا، از مهم ترین فاکتورها در جذابیت و زیبایی به شمار می رود. زیبایی های خلق شده به صورت سبک های مدرن، کلاسیک و یا تلفیقی از مدرنیته و کلاسیک است که چشم هر بیننده ای را به خود حلب می نماید. هر جامعه ای با سبک و انواع طراحی ساختمان به نوعی القاکننده فرهنگ، آداب و رسوم و عقاید جامعه شناخته می شوند. با استقبال افراد از سراسر جهان می تواند فرهنگ و عقاید خود را در معماری و ساخت بنا انتقال دهد. از عوامل مهم و تاثیرگذار در تنوع سبک طراحی ساختمان می توان به فرم، تکنیک، موقعیت جغرافیایی و متریال ومواد موجود در ساخت اشاره نمود.
انواع طراحی ساختمان و بنا از سه شاخصه اصلی ایجاد شده اند که شامل عناصر و المان ظاهری، سبک و شیوه ساخت و متریال ساختمانی می شوند. طراحی کلی ساختمان دربرگیرنده نمای ظاهری، پلان، نقشه بنا، شیوه و روش ساخت، متریال تشکیل دهنده ی ساختمان و دیزاین خارجی آن است. در این میان طراحی داخلی نیز شامل نمای داخل، متریال تشکیل دهنده آن و چیدمان عناصر در کنار هم است.انواع طراحی ساختمان و نمای بنا، سبب زیباتر شدن چهره ساختمان می شود.

انواع طراحی ساختمان

انواع طراحی بنا

انواع طراحی ساختمان در سبک مدرن

سبک طراحی نما مدرن زمانی شکل گرفته که افراد در ساخت از متریال و مواد بی کیفیت، الگوهای تکراری و ساده خسته شدند و به سمت تهیه مصالح جدید با کیفیت و دوام بالاتر و زیبایی دوچندان سوق پیدا کردند. به این ترتیب در انواع طراحی ساختمان به سبک مدرن، افراد از متریال و مصالح جدید بادوام بیشتر و به نسبت هزینه پایین تر متمایل شدند. استفاده از فن آوریهای نوین در طراحی خارجی نما و انواع طراحی ساختمان به سبک مدرن و در کنار آن خلاقیت در طراحی دو فاکتور اصلی در سبک طراحی مدرن شناخته شد. سبک طراحی بنای مدرن در قرن بیستم رایج شد به نوعی که در چند دهه اخیر شاهد تحولی بزرگ در طراحی نما به سبک مدرن هستیم. سبک مدرن یکی از جذاب ترین انواع طراحی ساختمان به شمار می رود. سبک مدرن در انواع طراحی ساختمان برگرفته و متولد شده از سبک های پیشین خود یعنی سبک های طراحی در انواع کلاسیک، رومی و ویکتوریایی است.  امروزه معماری مدرن از دسته ی پر طرفدارترین سبک های معماری شناخته می شوند که در برابر سبک های کلاسیک بی نهایت زیبا و خیره کننده هستند. سبک مدرن در طراحی ساختمان اولین و مهم ترین انواع سبک ها به شمار می رود.

طراحی آرت دکو یا Art Deco

یکی از کشورهایی که مهد سبک آرت دکو است فرانسه است که این سبک برگرفته از لوازم دکوراتیو است. این سبک معماری ساده با خطوطی متقارن است که بیشتر متریالی از جنس کروم، آیینه و برنج استفاده می شود.

انواع طراحی ساختمان

طراحی باوهاوس (Bauhaus )

سبک طراحی نما باهاوس، یکی از انواع طراحی ساختمان است که طراح در این روش، بنایی ساده بدون تزیین و شلوغی ایجاد می کند. بناهای این نوع طراحی، ساده با نمایی مسطح و بام های صاف است. کمترین استفاده از انحنا، قوس و خمیدگی در این طراح قرار گرفته است.  سبک باهاوس، سبکی کارگی بوده و نقش های تزئینی کاربردی در این سبک ندارند.

انواع طراحی ساختمان

سبک مدرن اسکاندیناوی Modern Scandinavian

سبک طراحی نما اسکاندیناوی، برگرفته و نشات گرفته از جنبش مدرنیسم در اسکاندیناوی است. معماران این دوره به طراحی بناهای ساده  که با شرایط سرمای محیط هماهنگ بوده اقدام می کردند. استفاده از خطوط  منعطف و منحنی در طراحی در کنار خطوط تیز در سبک مدرن سبب تعادل در این بناها گردید. به منظور ایجاد فضایی گرم از جوب در کنار شیشه استفاده بالایی دارد.

انواع طراحی ساختمان

سبک مینیمال

جنس مینیمالیسم سبک طراحی نما مینیمال، توسط طراح معروف فرانک لوید رایت آغاز شد. بام های صاف و بدون منحنی، طراحی انواع فضا به صورت باز و بدون هر نوع به اصطلاح پرتی، پنجره های بلند و بزرگ برای بهره مندی از نور طبیبعی از ویژگی های منحصر به فرد سبک مینیمال در انواع طراحی ساختمان به شمار می رود. طراحی فضای باز از اولویت های این طرح است که استفاده حداقلی از دیوار، ستون و راهرو سبب شده تا این سبک بسیا جذاب، لوکس و شیک به نظر بیاید. رنگ سفید یکی از مهم ترین ویژگی های سبک مینیمال در انواع طراحی ساختمان شناخته می شود. جالب است که استفاده از فضای سبر در این سبکف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی از شعارهای معروف طراحان سبک مینیمال که روز به روز طرفداران این طرح در حال گسترش است این است که می گویند: Less is more . این به معنای این است که سادگی اوج زیبایی است. برخی سبک مینیمال را در انواع طراحی ساختمان سبکی بی روح و سرد می داند. در این سبک استفاده از هر نوع تزئین و شلوغی در فضا حذف شده و فاقد تزئینات در فضا است. تنها راه زیباتر کردن و چشم نوازتر کردن این سبک، پارداختن به بدنه بنا است. در این روش با بهره مندی از نورپردازی و فضاسازی در بدنه بنا، طراحی نمای به صورت حرفه ای و شیک به نظر می رسد. بهره مندی از رنگ های روشن و غالباً سفید، نقش اصلی در این سبک از انواع طراحی ساختمان بر عهده دارد. اشکالی که در فضاسازی این سبک کاربرد دارد، اشکال مکعبی شکل و صاف و زاویه دار است که با نورپردازی بر زیبایی آن افزوده می شود. انجام می شود.

انواع طراحی ساختمان

سبک کلاسیک

سبک طراحی نما کلاسیک یکی از انواع طراحی ساختمان به شمار می رود که برگرفته از دو تمدن یونان و روم باستان است. در سبک کلاسیک ساخت و ساز به اوج خود رسیده است. پدر سبک کلاسیک ویترویوس است. از مهم ترین عناصر بازر در سبک کلاسیک، عظمت بنا، ستون های بلند و تراشیده، سنگ های زینتی و قیمتی، چوبهای براق زیبا و کار شده و جلا خورده، درب ورودی بزرگ و عظیم و ترکیبی خاص از چوب و شیشه، دکوراسیون لوکس را به شما ارائه می دهد.
یکی از ویژگی های سبک کلاسیک ایجاد حس شوه و قدرت است که زیبایی خیره کننده به تکامل این سبک کمک نموده است. استفاده از مصالح و متریال پرنقش، ستون و سرستون های سلطنتی، گچ بری های هنری و شیک، و کتیبه های با ابهت از ویژگی های این سبک به شمار می رود. سبک کلاسیک به دو زیرشاخه اصلی به نام سبک یونانی و رومی تقسیم بندی شده است.

انواع طراحی ساختمان

سبک رومی

در انواع طراحی ساختمان، سبک طراحی نما رومی به زیبایی و شکوه و عظمت بنا توجه می شود. در این سسبک، متریال های بی اندازه لوکس و گران استفاده می شود. متریال لوکس این سبک از انواع طراحی ساختمان، شامل سنگ مرمر، تراورتن و گرانیت است که ثروت و قدرت را به مخاطب ارائه می کند. اغلب سنگهای به کار رفته در این سبک روشن و کرم رنگ هستند. نورپردازی بی نظیر و خیره کننده، از ویژگی های اصلی این طرح به شمار می رود. استفاده می شود که حس لوکس بودن و ثروتمندی را القا می کند. سنگ ها معمولاً به رنگ های روشن و کرم مانند هستند.

انواع طراحی ساختمان

طراحی نما به سبک نئو کلاسیک

یکی از انواع طراحی ساختمان، سبک طراحی نما نئوکلاسیک است که در میانه سال های 1720 تا 1837 متولد و ظهور کرد. این سبک از نمای بیرونی کلاسیک و نمای داخلی با تزئینات به روز برخوردار است. در این سبک، نمای کلی ساختمان شبیه سبک های کلاسیک است در حالی که شلوغی های کار خیلی به چشم نمی خورد . آزاردهنده نیست. در سبک نئوکلاسیک شبیه طراحی مدرن برگرفته از شکل های هندسی منظم و بدون جزئیات است. در این سبک نما بسیار مسطح به نظر می رسد و برجستگی های کمتری دارد. این سبک پیوند محکمی با سبک های مدرن و کلاسیک دارد. بزرگی و عظمت بنا، ستون های تعدد و بسیار بلند، بدون سرستون و خطوط صاف و مشخص از ویژگی های اصلی طراحی نما به سبک نئوکلاسیک است.

انواع طراحی ساختمان

طراحی نمای ساختمان به سبک پُست مدرن

سبک طراحی نما پست مدرن، اوایل قرن 21 به وجود آمد. این سبک برگرفته از به روزترین طراحی های دنیا صورت گرفته است. در این سبک به جای بهره مندی از متریال ساده و منظم، برای طراحی بنا، به سمت متریال های هندسی عجیب و نامنظم رفته اند.

انحنا و قوس های عجیب در طراحی بنا به این سبک، آن را به بنایی بسیار جذاب تبدیل نموده است. این سبک از انواع طراحی ساختمان امروزه طرافدران بی شماری را به خود جلب نموده است. افراط در این سبک بی نهایت بالا است و طراح می تواند در این طرح اغراق نماید.استفاده و بهره مندی از رنگ های گرم، رنگ های روشن و سرد تضاد بی نظیر و خیره کننده و چشم نوازی را ایجاد می کند.

انواع طراحی ساختمان

سبک ویکتوریایی

سبک طراحی نما ویکتوریایی، بسیار طرح پر زرق و برق است که بیشترین و ریزترین جزئیات در آن جای دارد. در سبک ویکتوریایی سقف ها نیز مانند سایر اجزای بنا به کمک تزئیین می آیند که امروزه طرفداران بی شماری دارد. در این روش جزئیات و نقش و نگارها جای بسیار مهم دارد. در سبک ویکتوریایی، سر ستون بزرگ و عظیم و کتیبه های مجلل جای ندارد بلکه بیشتر به زیبایی نما پرداخته می شود. این سبک را عروسک نیر می نامند.

انواع طراحی ساختمان

سبک طراحی گوتیک

یکی از انواع طراحی ساختمان سبک طراحی نما گوتیک است. این معماری در قرون دوازده تا شانزده رایج شد. جالب است که بسیاری از کلیساها معروف در اروپا مربوط به این سبک است. یکی از مهم ترین معماریها در جهان به این سبک، کلیسای فرانسوی نوتردام در پاریس است.

انواع طراحی ساختمان

سبک رنسانس و باروک

سبک طراحی نما رنسانس آغاز و شروعش در ایتالیا بود که به سرعت در اروپا طرافدران خود را به دست آورد. در بسیاری از نقاط اروپا معماری مناره ها به شکل مخروطی شکل بود قوس و انحنای کلاسیک فضای زیبایی را به وجود آورد. سبک طراحی نما باروک در کنار سبک رنسانس است که توسط کلیسای کاتولیک متولد شد. این سبک نمایانگر موضع کلیسا بعد از رنسانس بود که در این سبک، سر ستون ها و نقش های تزئینی برگرفته از سبک کلاسیک، ظهور کردند.

انواع طراحی ساختمان

سبک معماری اسلامی

یکی از انواع طراحی ساختمان، معماری اسلامی است که از شروع اسلام تا کنون هنوز کاربرد داشته و طرفداران خود را دارد. این سبک برگرفته از طراحی های سبک معماری روم، معماری ایرانی و اسلامی است. معماریه ند و چین نیز در این سبک جایگاه خاص خود را دارد.  در سبک طراحی نما اسلامی ، فاکتورها و المان هایی مانند خوشنویسی بر روی کاشی ها و سر در های ساختمان رایج است. این سبک در مساجد ، قبرستان اسلامی ، قصر های تاریخی، دژ و باروهای محافظ شهر و همچنین حمام های عمومی و آب نماها استفاده می شود.

انواع طراحی ساختمان

نمای ایرانی

یکی از انواع طراحی ساختمان، سبک طراحی نما ایرانی است که در عین شیک بودن از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار است. طراحی ساختمان ایرانی که با نام معماری ایرانی نیز شناخته می شود از دسته معروف ترین انواع سبک های معماری است که قدمتی بیش از 7هزار سال دارد. طراحی ساختمان به سبک ایرانی، نشان از هنر ظریف دست ایرانیان دارد که به مرور زمان تکامل یافته و با انواع سبک های جهان ترکیب شده و بهترین و زیباترین و کامل ترین نوع معامری به شمار می رود. توضیح درباره طراحی ساختمان به سبک ایرانی به قدری جذاب است که در مقاله ای به طور کامل به آن خواهیم پرداخت. در ساختمان های ایرانی، معماری سنتی با ظرافت خاصی با معامری مدرن ترکیب شده و نمای زیبا و جشم نوازی را ارائه می کند. یکی از مهم ترین فاکتورها در طراحی ساختمان به سبک ایرانی استفاده و بهره گیری از مصالحی مانند آجر، سنگ و بتن  است که زیبایی، سادگی و تناسب خاصی به بنا بخشیده است. در طراحی ساختمان به سبک ایرانی موارد مهمی وجود دارد که هر کدام به نوعی اثر مهمی در مقاومت و زیبایی و جذابیت بنا برعهده دارد.

انواع طراحی ساختمان

کاربرد آجر برای طراحی ساختمان با سبک ایرانی

یکی از قدیمی ترین، مقاوم ترین و در عین حال به روزترین انواع مصالح در ساخت و طراحی ساختمان به سبک ایرانی، آجر است. از دیرباز استفاده از آجر نه تنها بنایی مقاوم را به وجود آورده بلکه امروزه استفاده از اجر در بنا نمایی سنتی به کار می بخشد.  اما آجر به دلیل فرسایش پذیری و جذب رطوبت برای مناطق سردسیر و داری رطوبت به هبچ عنوان پیشنهاد نخواهد شد زیرا این مصالح به مرور زمان در اثر هوا و رطوبت دچارخوردگی و سایش می شوند.

کاربرد سنگ در طراحی به سبک ایرانی

امروزه یکی از مهم ترین و پرطرفدارترین و در عین حال گرانترین مصالح در معماری ایرانی، سنگ است که از بهترین و مقاوم ترین متریال و مصالح برای ساخت و ساز شناخته می شود. با استفاده از انواع سنگ های زینتی مانند مرمر می توان تنوع بی نظیری در انواع طراحی ساختمان داشت و ایجاد نمود. سنگ به دلیل مقاومت بالایی که در برابر شرایط آب و هوا، فرسایش و باد دارد از مصالح مقاوم و مطلوب در طراحی ساختمان به شمار می رود.

کاربرد بتن در طراحی بنای ایرانی

یکی از قدیمی ترین و در عین حال مهم ترین و مقاوم ترین انواع مصالح در انواع طراحی ساختمان، بتن است. این مصالح در طراحی های مدرن ساختمان کاربرد دارد. بتن را می توان هم در نمای داخلی و هم در نمای بیرونی ساختمان استفاده نمود. جالب است که استفاده از بتن در ساخت ساز اجازه استفاده از المان های تزئینی را به طراح نمی دهد. این متریال از پرطرفدارترین مصالح در طراحی ساختمان ایرانی به شمار می رود. طراحی ایرانی به قدری زیباست که در بسیاری از کشورها نیز سبک معماری و طراحی ساختمان به سبک ایرانی رایج شده است. استفاده از متریالی مانند آجر، چوب، بتن، ترموود، ورقه‌های سنگی و فلزی و مانند اینها تنوع در ساخت و فرم را بیشتر می نماید. هر ساختمان می تواند نمای مخصوصی را داشته باشد. به طور کل در میان انواع طراحی ساختمان، طراحی ایرانی بسیار جذاب و زیبا به نظر می رسد.

یکی از مهم ترین مباحث در ساخت و ساز ساختمان آشنایی با انواع طراحی ساختمان است که به شما کمک می کند تا متناسب با بودجه و سلیقه خود زیباترین و بهترین بنا را داشته باشید.

رستادیزاین در بازسازی خانه های کوچک ، به ارائه ، قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل ،  بازسازی و دکوراسیون داخلی و طراحی باغ ویلا بسیار به صرفه اقدام کرده و با مهندسین متخصص می توانند به شما در ارائه انواع طراحی ساختمان کمک نمایند.

Rate this post

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *