اطلاعات تماس

سبک طراحی نما رومی
فهرست مطالب

ارائه خدمات طراحی باغ ویلا ، بازسازی و دکوراسیون داخلی

سبک طراحی نما رومی برگرفته از معماری کلاسیک و سبک ساختمان های روم و یونان باستان است. تاریخچه معماری کلاسیک به قرون 8 تا 5 قبل از میلاد برمی گردد .در واقع  در قرون 12 تا 9 میلادی به دلیل کشور گشایی‌های یونان و روم باستان و سلطه این دو دولت  بر سراسر اروپا معماری روم به شدت رو به گسترش نهاد تا جایی که بسیاری از کلیساها و قصر ها با این سبک معماری بنا نهاده شدند در قرن های 16 و 15 میلادی که دوره معماری رنسانس در کشور های فرانسه ، ایتالیا و انگلستان بود که معماری روم و یونان باستان باعث شد  مهندسان معماری از این سبک الهام گرفته  و مبادرت به ساخت بناهای خود براساس کنند این سبک از معماری  تا چایی گسترش پیدا کرد. معماری روم باستان از مصالح جدید، به ویژه بتن، و فناوری‌های جدیدتر مانند طاق و گنبد برای ساختن ساختمان‌هایی استفاده می‌کرد که معمولاً قوی و مهندسی شده بودند. اما امروزه با پیشرفت در صنعت ساخت و ساز عملا سبک طراحی نما رومی پیشرفت اساسی به خود گرفته است و با طرح‌های جدیدی در دنیا اجرا می‌شود. البته مصالح استفاده شده در آن نسبت به قبل از خود محکم‌تر و در بیشتر جاها با امکانت جدیدتری ساخته خواهند شد. با این حال اکثر مردم در زمان بازسازی خانه های کوچک برای جلوه ساختمان خود از نوع طرح استفاده می‌کنند.برای معرفی انواع طراحی ساختمان وارد این لینک شوید.

سبک طراحی نما رومی

مصالح در سبک طراحی نما رومی

احتمالاً بزرگترین نوآوری که معماری رومی با خود به ارمغان آورد، استفاده گسترده از بتن بود. معماران رومی دریافتند که بتن نه تنها از سنگ مرمر معمولی استحکام بیشتری دارد، بلکه می‌توان آن را به راحتی تزئین کرد و اشکال مختلفی را بر روی آن حجاری کرد، برخلاف اینکه باید از آن کنده کاری شود. بتن همچنین می تواند به صورت محلی تولید شود که آن را مقرون به صرفه تر می کند. حتی امپراتوران روم بودجه ای برای پایبندی به آن داشتند. تنها ساختمان‌های زیبا و طرح‌های بزرگ نبودند که معماری رومی را بسیار تأثیرگذار کردند، مفهوم زیرساخت چیزی بود که به امپراتوری گسترده اجازه فعالیت داد. بطور کلی امروزه یکی از پرطرفدارترین مصالح استفاده شده در اجرای سبک طراحی نما رومی، استفاده از مصالح سنگی است. برای اجرای این نما بهتر است در زمان بازسازی و دکوراسیون داخلی همزمان نمای بیرونی ساختمان تغییر یابد تا هماهنگی در آن ایجاد شود. با این حال انواع سنگ‌ها موجود برای اجرای نمای رومی هستش که چند نمونه از آنان را بیان می‌کنیم.

  • تراورتن
  • گرانیت
  • سنگ آهک
  • مرمر

یکی از مصالح برای ساخت سبک طراحی نما رومی، قطعا سنگ‌ها هستند. اما نباید این نکته را فراموش کرد که به دلیل مصالح گران‌ قیمت عملا هزینه اجرای این نما بالا خواهد بود. در همین راستا بیشتر افراد برای طراحی باغ ویلا از این نما استفاده می‌کنند تا ارزش ملک خود را به مراتب بالا ببرند. اما در صورتیکه کارفرما توانای اجرای این نما را ندارد می‌توانید از مصالح جایگزین دیگری استفاده کند.

 

نمای کلاسیک رومی در ایران

نمامی رومی کلاسیک همان نمای رومی است اما با این تفاوت در سبک کلاسیک تزئینات بیشتر استفاده می‌شود و پیچیدگی طراحی در این سبک بکار رفته است. امروزه باتوجه به متفاوت بودن این سبک در چند سال اخیر در ایران طرفداران بسیاری را جلب خود کرده است. و تمامی این جذابیت به دلیل تجمل‌گرایی و شکوه این سبک است که نمای یک ساختمان را کاملا متفاوت می‌سازد. با این حال بسیاری از افرادی که می‌خواهند نمای ساختمان خود را تغییر دهند و در همین راستا مایل به سبک کلاسیک رومی هستند باید توجه داشته باشند که سبک طراحی نما رومی نسبت به سبک‌های دیگر علاوه بر هزینه‌های کلان در اجرای آن و ایجاد ناهماهنگی در سطح شهر، برای اخذ مجوزهای مربوطه به احتمال زیاد مشکلاتی در پی خواهند داشت. نکته جالب که شاید کمتر به آن توجه شود اینکه ایران روی خط زلزله قرار دارد و طبق گفته‌های دانشمندان هر چندان سال یک بار زلزله در مناطق از ایران اتفاق می‌افتد پس بهتر است در اجرای نمای کلاسیک رومی بسیار با دقت انجام شود. تا در وقوع زلزله دچار مشکل و هزینه‌های مالی زیادی نشوید.

سبک طراحی نما رومی

ویژگی‌های سبک رومی

در سبک طراحی نما رومی مصالح و تزئیناتی به کار می رود که همین  باعث تفاوت آن از سایر سبک‌ها می شود. در این سبک از معماری برای اینکه نما هرچه با شکوه تر نمایش داده شود بیشترین بهره را از سنگ ها می‌برند. با این حال استفاده از همه المان‌ها برای طراحی نمای رومی در زیباسازی اهمیت کمتری نسبت به چگونگی چیدمان در ساخت این نما را دارد. که در نهایت باعث جذابیت و زیباسازی یک نما خواهند شد. اجرای سبک طراحی نما رومی بسیار مهم است و اگر طراحی هرچقدر جالب به نظر برسد اما اجرای درستی نداشته باشد و از افراد متخصص استفاده نشود عملا نتیجه خوبی را دریافت نخواهند کرد. هنر رومی تأثیر قابل توجهی بر فرهنگ غربی و بخصوص منطقه آسیا داشته است، این مورد تا حدی بستگی به دلیل طول عمر امپراتوری روم و مقدار قلمرویی که امپراتوری در بر می گرفت را دارد. برای مقدار هزینه‌های مصرفی این نما نمی‌توان محدوه قیمتی را در نظر گرفت اما بعضی موقع‌ها بهتر از متخصصانی که قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل را تعیین می‌کنند، پرس و جو کنید. اما بطور کلی چند دلیل مهم برای استفاده از نمای رومی که یکی از ویژگی‌های آن بحساب می‌آید، جذابیت و زیبای کل ساختمان است که در ادامه چند مورد از ویژگی‌های آن نما را بیان خواهیم کرد:

  • ایجاد ستون‌ها برای محکم بودن ساختمان
  • درب و پنجره‌های بزرگ برای دید کلی و زیبایی
  • وجود مجسمه‌ها برای کلاسیک بودن آن
  • استفاده از مصالح سنگی برای عایق بندی و جذابیت ساختمان
  • رنگ آرام بخش و در عین حال ساده
Rate this post

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *