اطلاعات تماس

سبک طراحی نما پست مدرن
فهرست مطالب

ارائه خدمات طراحی باغ ویلا ، بازسازی و دکوراسیون داخلی

سبک طراحی نما پست مدرن برای اولین بار در دهه 1960 به عنوان انحراف از مدرنیسم ظهور کرد. این سبک به عنوان واکنشی در برابر ریاضت، رسمیت و عدم تنوع معماری مدرن، به ویژه در سبک بین المللی از معماری مملو از نشانه‌ها و نمادهایی دفاع می‌کند که می‌توانند ارزش‌های فرهنگی را به هم منتقل کنند. نمای پست مدرن پس از جنگ جهانی دوم در سراسر جهان مشهور شد و بیشتر برای ساختارهای شرکتی مورد استفاده قرار گرفت. یکی از اهداف این جنبش، اسکان دادن افراد بیشتری به شهر در دوران انقلاب صنعتی بود. اما این سبک در زبان فارسی به معنای فرا مدرن شناخته می‌شود بع طوری کلی به سبک‌های که بعد از مدرن به وجود آمدن پست مدرن گفته ‌می‌شود.
با ما همراه باشید تا بیشتر بپردازیم به موضوع اینکه سبک طراحی نما پست مدرن چیست؟ و ویژگی‌های آن را بیان کنیم.

سبک طراحی نما پست مدرن

معماری پست مدرن چیست؟

اگر بخواهیم پست مدرن را به طور خلاصه توضیح دهیم می‌توان گفت که سبک طراحی نما پست مدرن در واقع تشکیل شده از اندیشه‌ها و آرمان‌های متنوع اواخر دهه‌ی شصت میلادی می‌باشد. این سبک بیشتر در جوامع اروپایی و آمریکایی رشد یافت و در ایران کمتر با به آن پرداخته شده است و عملا کمتر ساختمان‌های هستند که این سبک نما را اجرا کردند. اما در ایران بیشتر نماهای کاربردی که مورد استقبال مردم است و از آن خیلی استفاده می‌شود مربوط به نمای کلاسیک و نمای رومی است.
با این حال معماران پست مدرن تمام قوانین را زیر پا گذاشتند. تا زمانی که ساختمان بتواند بایستد و عملکرد خود را تضمین کند، همه چیز از جمله ترکیبی غیرعادی از رنگ‌های روشن، اشکال نامتقارن، انواع مواد و سبک‌های له شده پیش می‌رود. منظره پر از ساختمان‌هایی است که شوکه، شگفت زده، لذت می برند و همیشه چیزی برای گفتن دارند. نکته جالب برای سبک طراحی نما پست مدرن دو وجهی بودن آن می‌باشد. به این شکل که یک وجه به سلیقه معماری می‌باشد و وجه دیگر آن برای آسایش مردم بومی در نظر گرفته خواهد شد. معماری در این سبک معمولا به کثرت کرایی اعتقاد دارند و معماران برای اجرای آن از رنگ‌های و مصالح‌های استفاده می‌کنند که مورد پسند بیشتر مردم (بومی) باشد و از شکل‌های قابل درک برای همه استفاده می‌کنند. شاید برای طراحی باغ ویلا گزینه مناسبی باشید البته از نظر هزینه‌ها هم صرفه جوی خواهید کرد.

سبک طراحی نما پست مدرن در ایران

همانطور که قبلا بیان کردیم این سبک در ایران کمتر مورد استفاده قرار می‎گیرید و نمی‌توان به راحتی نمونه بارزی از آن را پیدا کرد. یکی از دلایل کمبود این نوع سبک طراحی در ایران بخصوص در شهرهای بزرگ همانند تهران به دلیل آپارتمان نشینی و قواعد طراحی توسط مراجعی که تایید می‌شوند نتوانند ساختمان با این سبک را پدید آورند. اما چندین کاربرد مهم آن را می‌توان بکار برد و شاید برای افرادی که در شهرهای کوچک‌تری که قوانین آن آزادتر نسبتا کمتر هستش امکان اجرای این طرح راحتر است. و این نما می‌تواند برای یک منطقه خیلی جالب باشد تا بومیت آن منطقه حفظ گردد و عین حال نمای متفاوتی را جلوه بدهد. این سبک به دلیل متنوع بودن آن می‌توان هنگام بازسازی و دکوراسیون داخلی از آن بهره‌مند شوید. شاید به نظر برسد که برای بازسازی خانه های کوچک هم گزینه خوبی باشد اما بهتر است قبل از آن بیشتر در مورد پست مدرن تحقیق کنید و اطلاعات لازمه را کسب کنید.

طراحی نمای پست مدرن چه ویژگی هایی دارد؟

هر سبک از نما دارای چندین ویژگی منحصربه فرد خود است که این مورد برای پست مدرن هم صدق می‌کند. شاید یکی از ویژگی‌های که قبلا هم به آن اشاره کردیم بدون شرح بودن این نوع معماری است. هرچند این نما از عقاید بومی و محلی تاثیر خواهد کرفت و معمولا دارای شکل‌های هندسی ساده هماننده معکب، هرم ئ یا استوانه‌ای شکل استفاده می‌شود. در ادامه چندین ویژگی‌ مهم سبک طراحی نما پست مدرن را توضیح خواهیم داد.

1. عدم تقارن

اشکال‌های هندسی و خط‌های صاف و منظنم از مزایای سبک مدرن است که این نوع طراحی در پست مدرن به شکل دیگری است و از هیچگونه قواعدی پیروی نمی‌کند. خطوط در به سبک پست مدرن تابع نوع و ذهنیت معمار و طراح هستند.

3. رنگ در پست مدرن

رنگ‌های مورد استفاده در این سبک نسبت به دیگر سبک‌ها متفاوت خواهد بود و از رنگ‌های خنثی همچون: سفید و طوسی در این سبک محبوبیت بیشتری را دارد که می‌توان گفت یکی از ویژگی‌های مهم و بارز سبک طراحی نما پست مدرن دانست.

سبک طراحی نما پست مدرن

4. مصالح مختلف

با پیشرفت تکنولوژی و ساخت و ساز، مصالح جدیدتری در دسترس معماران قرار گرفت تا از آنها استفاده کنند و به روش‌های نوآورانه در ساختمان‌های خود به کار ببرند. برخلاف جنبش‌های قدیمی‌تر معماری، هیچ ماده خاصی بر جنبش پست مدرنیسم حاکم نبود. همه چیز، اعم از آجر و بتن گرفته تا شیشه و فولاد که با حداکثر پتانسیل مورد استفاده قرار می‌گرفت. و این مورد می‌تواند کمترین قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل را در نظر گرفت.

5. برگرفته از فرهنگ‌ها

طراحان سبک پست مدرن از خصوصیات فرهنگی یک جامعه، نشات می‌گیرند که در آن نوع اجتماع، تاریخ، رسوم و اقتصادی این منطقه را در نظر خواهم گرفت. بطور کلی طراحان برگرفته از اهمیت‌های شهری همچون: خیابان، شرایط محلی(آب و هوا) و دیگر مورد انواع طراحی ساختمان منحصر به فردی را اجرا خواهیم کرد. این سبک دارای انعطاف پذیری بالای می‌باشد و به راحتی می‌توان آن را انجام دهید.

Rate this post

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *