اطلاعات تماس

انواع لامپ جهت استفاده در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان
فهرست مطالب

ارائه خدمات طراحی باغ ویلا ، بازسازی و دکوراسیون داخلی

در این مطلب شما را با انواع لامپ جهت استفاده در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان آشنا خواهیم کرد. نما به عنوان بیرونی ترین عنصر ساختمان محسوب می شود که نقش زیادی در زیبایی چهره شهر ایفا می کند. اگر این بخش به درستی طراحی شود قطعا بر عملکرد ساختمان نیز تاثیر مطلوب تری خواهد گذاشت. انواع لامپ جهت استفاده در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان شامل لامپ وال واشر، پروژکتور، لامپ زمینی و … می باشند که در ادامه به ویژگی های هر کدام اشاره خواهیم کرد.

انواع لامپ جهت استفاده در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان

 

نورپردازی نما

در حال حاضر از انواع لامپ جهت استفاده در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان استفاده می شود. نورپردازی نمای ساختمان های مسکونی در سال های گذشته اهمیت زیادی نداشت. اگر ارتفاع ساختمان کوتاه باشد می توان از لامپ های خطی برای نورپردازی استفاده کرد. اما اگر ساختمان دارای ارتفاع زیادی است باید از لامپ هایی استفاده کنید که قادر به پرتاب نور هستند و می توانند سطح وسیعی را روشن کنند. انواع لامپ جهت استفاده در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان در مدل ها و قیمت های مختلفی وجود دارند که اغلب آن ها ضد آب می باشند. همچنین لامپ های LED پرتاب نور بالایی دارند و می توانند ارتفاع بیش از 30 متر را پوشش دهند.

نورپردازی نه تنها در ساختمان های مسکونی بلکه در طراحی باغ ویلا، بازسازی و دکوراسیون داخلی و .. نیز انجام می شود. به طور مثال اگر شما قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل را استعلام بگیرید با اهمیت نورپردازی و تاثیر آن بر قیمت آشنا خواهید شد. این موضوع در خصوص بازسازی خانه های کوچک یا ویلایی نیز تاثیرگذار است.

لامپ های LED در نورپردازی ساختمان

در سال های قبل لامپ های LED با نور ملایم در وسایل برقی استفاده می شدند و کارکرد آن ها ایجاد نشانگر بود. اما به تدریج جایگاه ویژه ای به عنوان عناصر نوری پیدا کردند. امروزه لامپ های سفید رنگ و ملایم که از مصرف برق کمی برخوردار هستند مورد توجه افراد واقع شده اند و هر کدام از آن ها دارای کاربردهای ویژه ای می باشند. در ادامه به معرفی انواع لامپ LED می پردازیم.

وال واشر

همان طور که در ابتدای مطلب ذکر کردیم ساختمان هایی که ارتفاع کمی دارند باید از لامپ های خطی برای نورپردازی استفاده کنند. وال واشر یکی از لامپ های LED محسوب می شود که قادر است نور را در عرض های مختلف ساختمان تامین کند.

ریسه

اگر نگاهی به نمای ساختمان های موجود در سطح شهر بیندازید به خوبی می بینید که اغلب آن ها نور مخفی را به عنوان بهترین سبک نورپردازی انتخاب کرده اند. اجرای این سبک به وسیله ریسه LED امکان پذیر است. این ریسه ها وارد شیارهای سنگ می شوند و قادرند نور را به طور مخفی تولید کنند. قطعا ایجاد نور مخفی در نمای ساختمان جذابیت و زیبایی بیشتری به همراه دارد.

چراغ های روشنایی برای نورپردازی نمای ساختمان

از دیگر انواع لامپ جهت استفاده در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان می توان به چراغ های روشنایی اشاره کرد. در حال حاضر پروژکتور LED ، وال واشر LED ، چراغ حیاطی، چراغ دیواری، نئون فلکسی و … جزو محبوب ترین ابزارهای نورپردازی محسوب می شوند.

چراغ پروژکتور LED

چراغ پروژکتور LED به قدری توان بالایی که دارد که می تواند کل سطح دیوار را از فاصله دور روشن و نورانی کند. این ابزار نه تنها برای نمای ساختمان، بلکه در فضاهای باز که به نور زیادی نیازمند است کاربرد دارد. هیچ نقطه ای توسط پروژکتورهای LED تاریک باقی نمی ماند.

انواع لامپ جهت استفاده در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان

وال واشر LED

وال واشر LED جزو لامپ های خطی محسوب می شود که از تکنولوژی SMD برخوردار است. این ابزار برای فضاهای بیرونی کاربرد دارد و معمولا از قرارگیری چند منبع نور LED در کنار یکدیگر ساخته می شود. لامپ های وال واشر قادر هستند نمای ساختمان را مجلل و با شکوه نشان دهند و علاوه بر ساختمان در نورپردازی انواع دیوارها، پل ها و بناهای تاریخی نیز بکار می روند.

چراغ زمینی

چراغ های زمینی از دیگر انواع لامپ جهت استفاده در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان محسوب می شوند که به نام چراغ دفنی نیز شناخته می شوند. این چراغ ها نور را به صورت هاله منتشر می کنند و باعث ایجاد سایه روشن در نما خواهند شد. این ابزار علاوه بر نورپردازی نمای ساختمان، برای فضاهای عمومی و داخلی نیز مناسب است. همان طور که از نام این چراغ ها پیداست در زمین جانمایی و تعبیه می شوند و می توانند یک نقطه را برجسته تر نشان دهند.

نکات مهم در نورپردازی ساختمان

فاصله

پس از آنکه با انواع لامپ جهت استفاده در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان آشنا شدیم نوبت به این می رسد که به نکات مهم در این خصوص اشاره کنیم. یکی از این نکات در نظر گرفتن فاصله است. چراغ ها باید در نسبت 75% ارتفاع ساختمان نصب شوند. به طور مثال اگر ارتفاع یک ساختمان 20 متر باشد بهترین محل برای نصب ابزارهای روشنایی، در ارتفاع 15 متری است. زاویه تابش لامپ و پروژکتور در بهره وری و کارایی آن تاثیر بسزایی دارد. فاصله ای که میان پروژکتورها وجود دارد نباید بیشتر از 2 برابر باشد. 

زاویه و جهت

جهت نور چراغ ها نباید طوری باشد که نور به فضای داخلی ساختمان بتابد. بلکه باید به نحوی تنظیم شود که نور به سمت بیرون تابش داشته باشد. اگر پروژکتور نور را از پایین به بالا ساطع کند قادر است ساختمان را مرتفع تر از حالت عادی نشان دهد. ساختمان هایی که قصد دارند از پروژکتور به جای لامپ استفاده کنند باید پایه های قابل تنظیم برای آن ایجاد کنند تا بتوانند زاویه و جهت تابش را تعیین کنند.

بری اطلاعات بیشتر در مورد نورپردازی نما میتوانید وارد این صفحه شوید.

Rate this post

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *