اطلاعات تماس

انواع نورپردازی نمای ساختمان‌ها
فهرست مطالب

ارائه خدمات طراحی باغ ویلا ، بازسازی و دکوراسیون داخلی

انواع نورپردازی نمای ساختمان‌ها بر اساس کاربری هر ساختمان انجام می شود. به طور مثال نورپردازی هایی که برای مجتمع های مسکونی اجرا می شود بسیار متفاوت از ساختمان های اداری یا تجاری و تفریحی است. در این مطلب قصد داریم به بررسی انواع نورپردازی نمای ساختمان‌ها بر اساس کاربری هر ساختمان بپردازیم.

انواع نورپردازی نمای ساختمان‌ها

تاثیر کاربری ساختمان بر نورپردازی

انواع نورپردازی نمای ساختمان‌ها توسط ابزارهای مخصوص از جمله لامپ های زمینی، پروژکتورها، وال واشرها و … انجام می گیرد. معمولا ساختمان های مرتفع نسبت به ساختمان های کوتاه و یک طبقه، در معرض دید بیشتری قرار دارند. به همین دلیل طراحی خارجی آن ها اهمیت ویژه تری دارد. یکی از موضوعات مهمی که در نورپردازی نما وجود دارد این است که شیوه نورپردازی باید بر اساس کاربری هر ساختمان اجرا شود. اگر نگاهی به ساختمان های سطح شهر بیندازید به خوبی می دانید که ساختمان های اداری و فرهنگی از سبک متفاوتی نسبت به ساختمان های مسکونی و تجاری برخوردارند. اگر کاربری ساختمان در نورپردازی مورد توجه قرار نگیرد شاهد اجرای پروژه ناهمخوان و ناسازگار خواهیم بود که قطعا در ذوق بیننده می زند.

اگر می خواهید انواع نورپردازی نمای ساختمان‌ها بر اساس نوع سازه انتخاب شود توصیه می کنیم آن را به مجموعه های متخصص در این زمینه بسپارید. قطعا نمای بیرونی ساختمان یک سازه مستقل به شمار می رود که بر عملکرد ساختمان نیز تاثیرگذار است. در حال حاضر برای ساختمان های ویلایی، اداری، برج و … پروژه های مختلفی اجرا می شود. شرکت معماری ” رستا شریعت ” یکی از برترین شرکت های فعال در زمینه معماری می باشد که می تواند علاوه بر طراحی نما و نورپردازی آن، در سایر حیطه ها از جمله بازسازی و دکوراسیون داخلی، بازسازی خانه های کوچک و ویلایی، طراحی باغ ویلا و … به شما کمک کند. شما عزیزان امکان استعلام قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل را از این شرکت معتبر خواهید داشت.

نورپردازی نمای ساختمان‌های رومی

نورپردازی نمای ساختمان‌های رومی: نمای رومی یا کلاسیک یکی از محبوب ترین سبک ها در ساختمان سازی به شمار می رود که افراد زیادی علاقه مند به اجرای آن هستند. البته سبک هایی که امروزه به نام نمای رومی شناخته می شوند جزو نماهای نیمه رومی محسوب می شوند. زیرا نمای تمام رومی از المان هایی برخوردار است که معمولا در شهر اجازه اجرای آن ها وجود ندارد. از مهم ترین ویژگی های این نما می توان به استفاده از سنگ های گران قیمت و رنگ روشن مانند تراورتن اشاره کرد. این نما می تواند ظاهر ساختمان را لوکس نشان دهد و قطعا با نورپردازی بهینه، شاهد زیباتر شدن آن نیز خواهیم بود.

اگر بخواهیم انواع نورپردازی نمای ساختمان‌ها را برای نمای رومی مورد بررسی قرار دهیم باید اشاره ای به نورپردازی سقف گنبدی شکل داشته باشیم. معمولا سقف این نما به شکل گنبدی طراحی می شود که دارای حاشیه و کنده کاری های زیادی است. اگر نورپردازی حاشیه پررنگ تر از گنبد باشد زیبایی نما بیشتر خواهد شد. این شیوه سبب می شود که جلوه ساختمان لوکس تر و امروزی تر نشان داده شود.

معمولا در نورپردازی نمای ساختمان رومی، از لامپ های نور مخفی استفاده می شود. اگر مطالب قبلی وب سایت ما را تحت عنوان ”  انواع لامپ جهت استفاده در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان ” مطالعه کرده باشید به خوبی می دانید که لامپ های زمینی، وال واشرها، پروژکتورها و … ابزارهای مهم در نورپردازی محسوب می شوند. اگر ارتفاع ساختمان با نمای رومی خیلی زیاد باشد باید از لامپ ها یا پروژکتورهایی استفاده کرد که قادر به پرتاب نور و روشن کردن سطح وسیع باشند. از آنجایی که نمای رومی و کلاسیک دارای ویژگی های مشترکی هستند می توان از این شیوه برای نورپردازی نمای ساختمان‌های کلاسیک نیز استفاده کرد.

نورپردازی ساختمان‌های مسکونی

نورپردازی ساختمان‌های مسکونی : در ساختمان های مسکونی از انواع نورپردازی نمای ساختمان‌ها به شکلی استفاده می شود که تاکید زیادی بر روی دیوارهای خارجی، سواره رو و پیاده رو وجود داشته باشد. اگر بخواهیم نمای ساختمان های مسکونی را به صورت یک حجم کلی نشان دهیم باید به سراغ نورپردازی تاکیدی یا گسترده برویم. در نورپردازی تاکیدی صرفا آن مناطقی روشن تر می شوند که مدنظر ما هستند و این سبک قادر است برجسته سازی کند. اما در نورپردازی گسترده، اقدام به روشن کردن سطح وسیعی از کار می کنیم و نیازی به برجسته سازی المان ها وجود ندارد.

انواع نورپردازی نمای ساختمان‌ها

نورپردازی نمای ساختمان‌های ویلایی

نورپردازی نمای ساختمان‌های ویلایی : هنگامی که صحبت از ویلا می شود ساختمان های زیبا و یک طبقه در ذهن ما تداعی خواهد شد. واقعیت این است که اغلب ویلاها از نما و نورپردازی بسیار جذابی برخوردار هستند. بهترین روش برای نورپردازی این ساختمان ها توجه به کاربرد هر فضا می باشد. به طور مثال فضاهای نیمه باز مانند روف گاردن و تراس باید به شیوه ای نورپردازی شود که علاوه بر ایجاد جذابیت، نوری آرام و ملایم را به چشم بیننده برساند. بر همین اساس استفاده از نورهای خطی یا لامپ های زمینی گزینه مناسبی محسوب می شود.

بهتر است که نورپردازی استخر و محوطه در راستای نورپردازی نمای ساختمان باشد و تفاوت خیلی زیادی در میان آن ها وجود نداشته باشد. این موضوع در خصوص محوطه بیرونی، آلاچیق ها و … نیز صدق می کند. به طور کلی توصیه می کنیم از یک سبک در اجرای نمای ساختمان های ویلایی استفاده شود تا جذابیت و یکپارچگی کار حفظ شود.

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان اداری

در اجرای انواع نورپردازی نمای ساختمان‌های اداری باید علاوه بر روشن کردن فضای داخلی، نور کافی در ورودی ها نیز اعمال کنیم. معمولا این ساختمان ها در شهر یا اطراف شهر تاسیس می شوند. سبک نورپردازی آن ها باید به شیوه ای باشد که از فاصله دور هم قابل مشاهده باشند و جذابیت زیادی برای افراد ایجاد کنند. شما عزیزان می توانید از رنگ هایی در نورپردازی استفاده کنید که شما را از ساختمان های مجاور متمایز کند. این شیوه از طراحی برای ساختمان های رفاهی و تفریحی نیز اجرا می شود.

نور پردازی نمای برج

نور پردازی نمای برج : برج ها نشان دهنده مدرن بودن شهر هستند. اگر به شهرهایی مانند دبی و سنگاپور توجه کرده باشید به خوبی می بینید که نورپردازی صرفا بر روی قسمت فوقانی برج ها انجام می شود. زیرا این موضوع می تواند تاثیر زیادی بر نمای شهر داشته باشد. نورپردازی آسمان خراش ها یا برج ها با استفاده از تکنولوژی و ابزارهای جدید اجرا می شود که کار شرکت های معمار و متخصص می باشد.

کلام آخر !

در این مطلب با انواع نورپردازی نمای ساختمان‌ها آشنا شدیم. قطعا نورپردازی نمای خارجی ساختمان نیازمند اختصاص بودجه هنگفت است. اما نمی توان از زیبایی و جذابیت این ساختمان ها چشم پوشی کرد. قطعا اگر نورپردازی به شیوه ای درست و اصولی انجام شود تاثیر زیادی بر چشم نواز کردن نمای ساختمان خواهد داشت.

Rate this post

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *